Fiat 130 Berlina

introduction Fiat 130

introduction Fiat 130

introduction Fiat 130

introduction Fiat 130

introduction Fiat 130

(Photo from Centro Storico – Torino)

Fiat 130 production

Introduction Fiat 130 1969 Geneva

Introduction Fiat 130 1969 Geneva

Fiat 130 2800 dashboard

Fiat was in de jaren vijftig met het uitbrengen van de betaalbare 500 en 600 verantwoordelijk geweest voor de motorisering van Italië en had daardoor een naam opgebouwd als fabrikant van kleine en betaalbare auto’s. Na de overname van Ferrari leek het er even op dat men nu ook in de duurdere marktsegmenten wilde binnendringen. Eerst in de sportwagenmarkt met de komst van de Dino, die de motor deelde met de gelijknamige Ferrari , en later, met de komst van de 130, in de zeer luxe klasse waar Mercedes-Benz en BMW de dienst uitmaakten.

Echter, aan de presentatie van de Fiat 130 op de salon van Geneve in 1969 was een ontwikkeltijd van ruim 10 jaar voorafgegaan. De plannen voor een grote luxe Fiat stamden al van ver voor de overname van Ferrari. Feitelijk was het een grotere opvolger van de stijlvolle 2300.

1970 Master Model 130 Berlina:

1970 Master Model 130 Berlina 1970 Master Model 130 Berlina

1970 Master Model 130 Berlina

Het showmodel in Geneve was voorzien van een Dino motor omdat de V6 van Aurelio Lampredi nog niet klaar was. Het uiterlijk was typisch Fiat; de vormgeving van de 130 vertoonde veel overeenkomsten met zijn slankere broertjes uit de middenklasse.
Fiat was in die dagen duidelijk de meest overtuigende aanhanger van de vierkante lijn. Zelfs het logo en de huisstijl werden in vierkante hokjes vormgegeven.

Fiat130 2800 Berlina 1969-1971 Fiat 130 Berlina

 

De auto werd enthousiast ontvangen vanwege zijn comfort en klasse maar de pers was minder te spreken over het uiteindelijke vermogen van de 2800 cc motor die volgde.
Nog datzelfde jaar (de produktie bedroeg toen 3000 exemplaren), werd de motor van de 2800 aangepast om aan de eis van meer vermogen te voldoen. Door de 42 DFC webers te verruilen voor die van 45 DFC, boekte men een winst van 20 Pk. Achttien maanden later (maart 1971) werd een nieuwe berlina met 3200cc motor en aangepaste automaat gepresenteerd, wederom op de salon van Geneve. De wagen was voorzien van een nieuw interieur. Tegelijk vond ook de introductie van de Coupé plaats. Beiden waren uitgerust met een 3200 V6 motor die goed was voor 165 pk.

Fiat 130 Berlina  logo130

Het interieur van de Berlina oogde na de drastische wijziging veel moderner. Het dashboard met de horizontaal bewegende snelheidsmeter had plaats gemaakt voor twee moderne klokken. De stoelen waren nu voorzien van hoofdsteunen.

De 130 vond in Italie zijn weg naar hooggeplaatste personen van kerk en staat. Twee daarvan zijn bekend gebleven; De paus had een speciale versie gemaakt door Fissore toen hij een reis door Polen maakte en de voormalige italiaanse premier Aldo Moro was er mee onderweg toen hij ten prooi viel aan de beruchte terroristische organisatie Brigate Rosse.

130 pausmobiel

De 130 bleef tot 1977 in productie. Er waren toen 15000 exemplaren gebouwd.
Fiat heeft eigenlijk nooit aan het imago van de kleine betaalbare auto kunnen ontkomen. Dure luxe auto’s voorzien van het Fiat embleem zijn nooit erg gewild gebleken. Dat is waarschijnlijk de reden geweest dat er nooit een opvolger in dit segment is gekomen en dat deze wagens, waarvan de meesten tegenwoordig in handen zijn van liefhebbers, ondanks hun luxe en comfort vandaag de dag zeer betaalbaar zijn gebleven.

Uitgebreide Italiaanse promotiefilm:

Film Movie Fiat 130