Blog restauratie Coupé 3245 van Job Vreugdenhil

Update december 2017

Na het zorgvuldig strippen van de carrosserie, labelen van de draden en ordelijk opbergen van de onderdelen was het tijd om de laswerkzaamheden te starten, te weten: voorscherm links en rechts achter het voorwiel, een klein plekje onder de tankdop, de reservewiel bak, de sponning rondom de ruit achter en een klein strookje onderaan de keienvanger.
Alle delen werden in de Novol lasprimer gespoten om het roestproces geen kans te geven. Deze primer is bestand tegen hoge temperaturen en zal dus niet weg branden tijdens de laswerkzaamheden(hoge temperaturen). Na de laswerkzaamheden werd de buitenzijde voorzien van een laak zink primer als basislaag.
Alle nagemaakte plaatwerkdelen werden gemaakt van verzinkte staalplaat wat zeer goed roestbestendig materiaal is.

1 De deuren, ruit achter, kofferdeksel en de ruitjes achter zijn gedemonteerd zodat deze niet kunnen beschadigen tijdens het laswerk. Deze losse carrosserie delen waren nog in roestvrije staat en dienen nog verder gedemonteerd te worden.

Fiat 130 Job Vreugdenhil

2 Wat op het eerste gezicht een blaar leek…

Fiat 130 Job Vreugdenhil

3 …bleek een op oude roest gelast plaatje wat dik in de plamuur stond om te verhullen wat er onder zat, dit moet er uit om te kunnen zien hoe het er van binnen aan toe is.

Fiat 130 Job Vreugdenhil

4 Achter het plaatje zat al de modder die de auto verzameld had voordat hij stilgezet werd.

Fiat 130 Job Vreugdenhil

5 De modder en vliegroest verwijdert en het geheel in de lasprimer gezet, de gaatjes werden dicht gelast. Hier was de carrosserie nog verrassend goed.

Fiat 130 Job Vreugdenhil

6 Plaat op maat gemaakt zodat de mooie strakke lijn van de wielkastrand kon blijven behouden.

Fiat 130 Job Vreugdenhil

7 En weer klaar.

Fiat 130 Job Vreugdenhil

Ook was de reservewiel bak aangetast door roest wat veelal komt door het dicht slibben van het waterafvoer gaatje in het laagste deel van dit stuk plaatwerk.
In dit geval was het niet meer te redden en diende er een nieuw stuk plaat te worden gemaakt.

8 Inmiddels had de roest gezorgd voor afwateringaatjes, echter wel te laat.

Fiat 130 Job Vreugdenhil

9 De lassers bij Fiat puntlasten niet erg gelijkmatig, daaraan is te zien dat het allemaal handwerk was.

Fiat 130 Job Vreugdenhil

10 Oud en nieuw, het nieuwe stuk plaat werd voorzien van de originele voren en de juiste bolling. Om dat te doen moet de plaat groter zijn dan het origineel omdat de plaat staal kleiner zal worden door de bolling en de voren.

Fiat 130 Job Vreugdenhil

11 En weer op zijn plek, het afwateringsgat dient nog te worden gemaakt.

Fiat 130 Job Vreugdenhil

12 De sponning van de achterruit was ernstig aangetast door de roest omdat hier in het verleden expansiefoam in was gespoten, hierdoor is er vocht blijven zitten in de normaal holle en goed ventilerende ruimte die dus hersteld moest worden.

Fiat 130 Job Vreugdenhil

13 Goed te zien dat de holle ruimte gevuld was met de foam en wat daar de gevolgen van zijn. Dit moest dus anders.

Fiat 130 Job Vreugdenhil

14 De sponning is weer hersteld, de foam is verwijdert en waar gelast werd is de binnenzijde behandeld met lasprimer. Als de auto gespoten is zal ook deze ruimte worden behandeld worden tegen de roest.             Fiat 130 Job Vreugdenhil

——————————————————————————————————–

Inleiding

Al zo lang ik mij kan herinneren ben ik liefhebber van het design van Pininfarina en dan speciaal van het ontwerp wat ze voor Fiat maakten begin jaren 70. De Fiat 130 coupe met zijn mooie lijnen en hangende neus was altijd een droom en afgelopen voorjaar maakte ik van die droom werkelijkheid. Ik kocht mijn eerste 130 (Nr. 0420) na lang zoeken in België, de auto is in een lichtere blauw metallic tint gespoten dan origineel wat ik bijzonder mooi vind. Echter bleek deze auto bij het demonteren te lang in een vochtige kelder te hebben gestaan waardoor hij van binnenuit naar buiten was gaan roesten, het zou een project worden waarbij ieder plaatwerkdeel zou moeten worden vervangen. Dus werd het uitkijken naar een betere basis.

Job Vreugdenhil

 

Job Vreugdenhil

November 2017

Via Alex van der laan kwam ik in contact met een verzamelaar die een mooie en in de basis gezonde grijze 130 had staan die in de jaren 80 naar Nederland was gehaald en sinds dien was opgeslagen in een schuur. Na wat onderhandelen kon ik die auto overnemen in combinatie met diverse onderdelen en een perfect bewaard gebleven oranje interieur.

Nu ga ik de auto volledig restaureren, de techniek zal worden aangepakt als ook de carrosserie die op enkele plekken toch wat roest heeft en zal de auto overgespoten worden in de lichtblauwe metallic kleur van de auto die ik eerder kocht. Ik vind persoonlijk dat de vormen van de auto beter uitkomen in een donkere of blauwe kleur.

Ook wil ik de automaatbak vervangen door een originele ZF handgeschakelde versnellingsbak om de motor op de snelweg wat minder toeren te kunnen laten draaien bij eenzelfde snelheid.

Deze Spaanse auto is waarschijnlijk in de jaren 80 naar Nederland toe gehaald en vermoedelijk overgenomen van de voorzitter van de Spaanse Fiat 130 club.

Details:

Kenteken: M-EJ6408
Chassisnummer: 130BC0003245
Opties: Airco en originele AutoVox radio

Graag zou ik iets meer over de historie van de auto te weten komen zodat ik een wat beter beeld heb van de wegen die deze bijzondere wagen heeft afgelegd om te komen waar die nu is. Als iemand iets meer kan vertellen over de auto hoor ik het graag.

Job Vreugdenhil Job Vreugdenhil Job Vreugdenhil Job Vreugdenhil