——————————————————————————————————–
Update november 2018
1 Het overspuiten in de kleur is klaar, eerst werden alle binnenkanten gespoten waaronder de motorruimte zoals voor de latere 130`s (vanaf +- chassis nr 600) origineel is:
2 Uitgepakt, net een cadeau, nu komen de vormen van de wagen goed tot zijn recht:
3 De eerste zon voor de nieuwe laklaag, een bijzondere kleur die verkleurt in de zon door de metaal deeltjes in de lak:
4 Weer thuis en klaar om opgebouwd te worden:
5 wielen werden gedemonteerd, de auto werd afgeplakt en de bodem werd behandeld met een anti steenslaglaag van Dinitrol:
6 Nu was het tijd om de remmen, wiellagers en remleidingen aan te pakken, ook werden alle onderdelen van de wielophanging in de chassislak gezet zodat deze goed beschermd zijn tegen de weersinvloeden:
7 Ankerplaten en afdekkapjes van de voorste remleidingen werden in de loodmenie geschilderd om vervolgens te worden overgeschilderd in zwarte chassislak:
8 Ankerplaat weer gemonteerd, lager nog niet bevestigd:
9 Even kijken hoe het wiel staat op de auto:
10 Remschijf met wiellager, remklauw en de remslangen en leidingen nieuw gemonteerd
11 De remmen nu compleet afgemonteerd, alle leidingen zijn vervangen door koperleidingen en alle remslangen werden vernieuwd. Het systeem werd ontlucht en gecontroleerd op lekkages:
12 Diverse koppelstukken maken het gescheiden remsysteem mogelijk, deze koppelstukken werden gepassiveerd.
13 Ook het carter van het differentieel werd gedemonteerd en schoon gemaakt, de pakking kon worden hergebruikt en het differentieel werd afgevuld met speciale olie voor een sper differentieel:
14 De kabelboom word door het chassis geleid via mooie doorvoerrubbers die elk een stalen houder hebben, ook deze werden gepassiveerd:
15 Diverse elektrische onderdelen gemonteerd:
16 De auto kon weer op zijn wielen, de kleur staat hem mijn inziens erg goed:
17 De motor kon nu worden geplaatst, deze is zo ver als mogelijk opgebouwd:
18 Lege ruimte, de bekleding tegen het schutbord werd gemonteerd evenals de voedingskabel die vanaf de accu naar de zekeringkast loopt:
19 De motor weer op zijn plaats, de motorsteunen en gepassiveerde hitteschilden werden bevestigd:
20 De laatste aanpassing om van een automatisch geschakelde auto een handgeschakelde auto te maken is het paneel van hout wat de middenconsole vormt:
21 Afgemonteerd met versnellinghendel hoes en de choke en handgas schuiven:
22 Ook kon de neus nu afgemonteerd worden, de koplampen, grille en bumper konden worden gemonteerd:
23 De oude kachelkraan was aangevreten door de antivries waar de auto jaren mee heeft stilgestaan en verbrijzelde bij demontage, een nieuwe werd geplaatst gezamenlijk met een nieuwe pakking:
24 Ook de achterbumper, achterlichten en de logo`s konden worden gemonteerd:
25 De uitlaat werd door Martin Willems nieuw geleverd. De oude was te slecht om weer te monteren:
26 De Pininfarina logo`s werden gemonteerd evenals de sierstrip op de dorpel en de naafkapjes op de wielen:
27 De antenne werd gemonteerd en getest ook werd het slot in het tankklepje gemonteerd:
28 Nu kon de kofferbak bekleding worden gemonteerd, deze was nog mooi compleet en de auto beschikt nog over zijn originele gereedschapssetje:
29 Overzicht van het uitlaatsysteem, de vernieuwde remleidingen en de tegen steenslag behandelde bodem:
30 De deurpanelen werden gemonteerd deze waren nog in zeer mooie staat en hoefden niet te worden vernieuwd:
31 Ook konden de sierstrips aan de buitenzijde worden gemonteerd, nu komt er meer gezicht aan de auto:
32 Deurpaneel links werd gemonteerd, belangrijk aan deze kant was om eerst de spiegel te monteren zodat deze van binnenuit kon worden vast gezet:
33 Overzicht van de complete linkse deur:
34 Langzamerhand begint de 130 coupe weer op een auto te lijken!:
35 De oude uitgeharde koelslangen werden vervangen door nieuwe die op maat werden gemaakt door een autosportbedrijf. Dit is een zeer hoogwaardige kwaliteit slangen. De tussenbuizen werden van felsranden voorzien zodat de slangen niet los kunnen komen:
36 Een en ander gemonteerd in de auto:
37 De carburateur werd gemonteerd en aangesloten op het koelsysteem:
38 De techniek is nu klaar, nu kunnen alle sierdelen, ruiten, plaatwerk en het interieur worden gemonteerd:
39 Kofferdeksel gemonteerd zonder bekleding, deze zal later worden gemonteerd:
40 Tijd om de motor te starten, eerst word de stroomverdeler schoon gemaakt en voorzien van nieuwe contact puntjes:
41 De ontsteking aangesloten en voorzien van de originele kabelboom:
——————————————————————————————————–
Update juli 2018
1 Nokkenashuis werd gereinigd en daarna voorzien van nieuwe keringen. De oude waren uitgehard en dichten niet meer goed af:
2 Doorkijk in het nokkenashuis, hier is een van de in het nokkenashuis opgenomen lagers van de nokkenas te zien:
3 De cilinderkop werd gedemonteerd en gereinigd, deze motor heeft alleen klepseals op de inlaatkleppen. De uitlaat dicht voldoende af op zijn geleider. Zowel klephoogte als klepgeleider speling werden gemeten en goed bevonden:
4 Cilinderkop gereinigd, de kleppen zijn gedemonteerd om deze in te slijpen op de klepzittingen. Door vervuiling was de afdichting niet meer 100%:
5 Kleppen en klepveren schoon gemaakt en ingeslepen op de klepzittingen:
6 De nieuwe klepseals gemonteerd op de klepgeleiders van de inlaatkleppen. Eerst dient het schoteltje voor de klepveren gemonteerd te worden, deze kan achteraf niet over de klepseal heen zonder deze te beschadigen:
7 Zijaanzicht van de ingeslepen kleppen, klepveren en schotels. Iedere klep heeft een kleine hulpveer om ook bij hoge toerentallen de kleppen correct te laten sluiten:
8 Een lektest werd gedaan toen de kleppen weer gemonteerd waren, resultaat was voor beide cilinderkoppen gelijk, geen lekkage meer:
9 Voordat de cilinderkoppen worden geplaatst werd het bovenste dode punt (BDP) van cilinder nummer 5 gemeten. Dit is nodig om later de distributieriem op tijd te kunnen monteren, een markering hiervoor werd gemaakt op de krukas poelie in combinatie met het originele merkteken:
10 Aan de hand van de originele werkplaats documentatie konden de cilinderkoppen worden gemonteerd. De cilinderkoppen zijn symmetrisch en kunnen uitgewisseld worden.
11 De rechter cilinderkop reeds gemonteerd en de koppakking voor de linker cilinderkop gemonteerd op de pasbussen:
12 Beide cilinderkoppen gemonteerd evenals het tandwiel voor de ontsteking en de oliepomp:
13 Nu kon ook de peilstok gemonteerd worden, deze zit met een moertje vast aan de rechter cilinderkop. Het handvat werd rood gespoten:
14 Het thermostaathuis werd gestraald en de stalen buis die onderdeel uitmaakt van het thermostaathuis werd gestraald en zwart gelakt. Klaar voor montage:
15 De elektrische fan werkte nog uitstekend maar werd toch uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Het frame werd gestraald en gelakt, de behuizing van de motor werd gestraald en de kern van de motor werd ontdaan van verontreiniging. Dit alles om niet met en weigerende fan(en als gevolg daarvan een warm gelopen motor) op de autostrada stil komen te staan:
16 Het geheel gemonteerd, klaar voor montage:
17 De remmen werden gereviseerd, schoon en gangbaar gemaakt. Klaar voor montage als de auto terug is van de spuiter:
18 De velgen werden eigenhandig gerestaureerd. Te weten: geschuurd, gespoten in de zinkspray als basislaag en vervolgens afgelakt in 2K lak. De zwarte vlakken werden achteraf ingeschilderd:
19 Velgen voorzien van Michelin banden, gebalanceerd en voorzien van nieuwe ventielen, klaar voor montage:
20 Het geëmailleerde logo van de auto wat omhuld is met een lauwerkrans laat zich zeer mooi polijsten, de lauwerkrans is van brons en krijgt een mooie glans. Het logo zit gemonteerd op een RVS omlijsting:
21 Het geheel gemonteerd, de RVS grille kwam goed onder de polijstbeurt vandaan:
22 Het logo gemonteerd in de grill:
23 Omdat de auto een ‘laat’ chassisnummer heeft is het origineel dat de motorruimte mee gespoten is in de carrosseriekleur. Ook dit detail werd meegenomen bij het wijzigen van de kleur naar licht blauw:
24 De losse onderdelen die zwart gespoten moeten zijn werden professioneel in de 2K lak gespoten met zinkprimer als basislaag:
25 De omlijsting van de kentekenplaat verlichting en het hitteschild van de accubak werden zwart gespoten:
——————————————————————————————————–
Update mei 2018
1 Eerst moesten er diverse aanbouwdelen van de motor worden ontvet, gestraald en in de juiste kleur worden gespoten voordat ze weer fris op het motorblok konden worden gemonteerd. Ook de olie peil stok ontkwam niet aan een laagje rode verf.
2 De gepassiveerde onderdelen werden gesorteerd en bij de juiste onderdelen bewaard.
3 De voor en achterkant van het carter werden gestraald en de oude uitgeharde keringen maakten plaats voor nieuwe exemplaren die wel afdichten.
4 Diverse onderdelen gestraald, behandeld met zinkspray en vervolgens gelakt.
5 de motor steunen klaar voor montage.
6 Voor de montage moesten er natuurlijk nieuwe pakkingen en keringen worden gehaald om alles weer goed in elkaar te zetten. De juiste keringen werden geleverd evenals de pakkingset voor de 3200cc motor.
7 De koppelingsplaat viel uit elkaar bij demontage, de drukgroep en het druklager waren nog in orde, de koppelingsplaat werd nieuw gemonteerd.
8 De juiste keringen werden geleverd, de motor zal niet meer ongewenst lekken.
9 Om alle onderdelen weer terug te kunnen zetten dient de juiste werkplaats documentatie te worden gebruikt, hier word de speling op de tandwielen van de olie pomp beschreven.
10 En in de praktijk, de speling was nog keurig binnen de tolerantie.
11 Ook hier was de speling binnen de tolerantie, de olie pomp kon dus verder worden gereinigd en daarna worden gemonteerd met de juiste pakkingen.
12 Olie pomp en zeef gemonteerd, ook de olie retour leiding vanaf het achterste hoofdlager werd gemonteerd.
13 De voorkant van het olie carter werd gemonteerd.
14 En de achterzijde, inclusief kering en in het midden van de krukas het toplager.
15 bovenaanzicht van het carter, ook de motorsteunen zijn hier gemonteerd.
16 Iedere originele bout heeft FIAT als gravering, gemakkelijk om de juiste bouten weer terug te plaatsen, en zeer mooi.
17 De tussenplaat tussen de versnellingsbak en de motor weer gemonteerd, het vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep kunnen worden gemonteerd.
18 De onderdelen die in het zicht zitten worden door apart gespoten, dat geeft een beter eind resultaat.
19 De 130 coupe op transport naar de spuiter voor een nieuwe laag lak, uiteraard in stijl!
20 De motorkap in de grondverf klaar om de nieuwe kleur te testen.
21 En gespoten in de kleur die de Belgische coupe ook heeft, een prachtige frisse kleur die de auto heel goed staat en zijn mooie vormen uitstekend tot zijn recht laat komen.
Binnenkort meer…
Update maart 2018
De motor diende volledig gedemonteerd te worden, de koppakking was lek geweest (bleek bij de demontage) en de pakkingen waren ondanks dat ze vrij recent vervangen waren defect geraakt door stilstand en dienden dus vervangen te worden. Ook alle keringen waren slecht en lekte olie waardoor het motorblok erg vet was geworden. Ook die worden vervangen door nieuwe exemplaren.
1 Het motorblok van voren gezien, het lager van de waterpomp maakte veel geluid en er zal bij de opbouw een gereviseerde waterpomp worden gemonteerd. De waterbuis die in het inlaatspruitstuk geschroefd zit was nog in goede staat en zal tegen de roest behandeld worden.
2 De linker cilinderkop gedemonteerd, de cilinder wanden zien er nog goed uit en zullen worden opgemeten. Opmerkelijk wat een berg zand en vet in de `V` van de motor word verzameld door de jaren heen. De cilinderkoppen zijn in het verleden gespoten, echter is die verf er nu vanaf gebladderd. Het geheeld word ontlakt en weer in originele staat terug gebracht.
3 Door lange stilstand waren de nokvolgers vast gaan zitten in het nokkenashuis, deze worden met de-block oil ingespoten totdat ze los komen.
4 De cilinderkop nog voorzien van alle tapeinden.
5 Het motorblok in de takel om op de werktafel te positioneren:
6 Bij demontage kwam aan het licht dat de motor ooit een lekkende koppakking heeft gehad, overal was een witte smurrie te zien, het geheel werd gedemonteerd en goed schoon gemaakt.
7 Alle losse delen na het demonteren van het onderblok, het schoon maken en opmeten kan beginnen.
8 Vaak een probleem van een te lage oliedruk, een verstopt grof filter in het carter. Deze laat zich gemakkelijk demonteren en alle resten kunnen goed worden verwijderd.
9 Olie pomp werd gedemonteerd en inwendig gereinigd, vervolgens werd hij aan de hand van het werkplaatshandboek geïnspecteerd en goed bevonden.
10 De nokkenas huizen zijn klaar voor demontage, de afdek platen aan de achterkant zullen worden gepassiveerd.
11 De cilinders waren nog goed en werden opnieuw gehoond hierna kon het schoonmaken van het motorblok beginnen en werden de pasvlakken afgedekt waarna het geheel werd voorzien van een nieuwe laag 2K lak.
12 Uitgepakt, de opbouw kan nu beginnen.
13 Omdat dit motorblok van een automatisch geschakelde auto is geweest moest de centreer bus van de koppelomvormer worden vervangen door een toplager, er werd een moer aan de bus gelast en met een bout kon de bus gemakkelijk uit de krukas worden geperst.
14 De zuigers klaar voor montage, de originele lagers waren nog in goede staat en konden weer worden gebruikt. Dit gold ook voor de krukaslagers waarmee dit motorblok dus eigenlijk nog in zeer goede en amper versleten staat verkeerde.
15 De krukas en zuigers weer gemonteerd op het juiste aanhaal moment in de juiste volgorde.
16 Omdat de Fiat 130 in de fabriek voorzien werd van vele onderdelen die geel gepassiveerd waren wilde ik dit weer in ere herstellen. Deze behandeling is zeer roest werend en geeft een mooie frisse en originele uitstraling. Op aanraden van Alex van der Laan maakte ik deze keuze, ik ben er erg tevreden over.
17 Enkele delen na de behandeling:
18 Ook de steun van de compressor voor de Autostrada claxon is weer in ere hersteld.
19 Een overzicht van de losse onderdelen uit de motorruimte van de Fiat 130, enkele relais, de doorvoer van de kabelboom, steunen van de condensatoren een spanningsregelaar en een massa kabel.
20 De steun van de brandstofleidingen werd ook gepassiveerd, de doorvoerrubbers konden worden hergebruikt. Deze waren nog soepel en in goede staat.
——————————————————————————————————–
Update januari 2018
Weer een update van de vorderingen aan de coupe van Job.
1 Omdat de auto zowel van binnen als van buiten zal worden gespoten diende de motorruimte goed te worden ontvet alvorens deze kon worden geschuurd. Een vorige eigenaar spoot de motorruimte geregeld in met WD-40 waardoor deze goed beschermd was tegen de roest, het leverde wel een middag schoonmaken op.
2 En weer schoon, de kabelboom die door het linker voorscherm loopt zal niet worden gedemonteerd omdat die vrij stug is en de- en montage kan zorgen voor een draadbreuk.
Om het roestproces geen kans te geven totdat de auto word gespoten zijn ontlakte plekken waar vliegroest zat voorzien van een laag zink primer.
3 De voorruit werd gedemonteerd, de sponning was nog in goede staat.
4 De sponning werd tot op het staal kaal gemaakt en tijdelijk van een laag zink primer voorzien.
Nu was het laswerk voltooid. Ook zijn de deuren gedemonteerd, deze waren beiden nog roestvrij. De carrosserie is nu klaar om te worden voorbewerkt alvorens deze zal worden gespoten. Nu was het tijd om alle losse aanbouwdelen schoon te maken, beoordelen op staat en waar nodig vernieuwen of opknappen. Doordat de auto uit een warme omgeving kwam zijn de onderdelen minimaal aangetast door roest.
5 De ombouw naar een handgeschakelde versnellingsbak was nu gemakkelijk te doen, de pedal-box van de handgeschakelde coupe werd ingebouwd nadat deze gerenoveerd was.
6 Een mal werd gemaakt waarin de gaten werden gemaakt die benodigd waren voor de handgeschakelde pedalbox, dit komt neer op een extra montage gat voor de pedal-box zelf en een doorvoergat voor de koppelingskabel.
7 Hier zijn de twee bijgemaakte gaten te zien(2x linksboven)
8 Na grondig ontroest te zijn kreeg alles een verse laag primer gevolgd door een laag zwarte lak.
9 Diverse delen kaal gemaakt, voorzien van een laag primer en vervolgens zwart afgelakt, de kruisstukken werden gereviseerd en de smeerkanalen schoon gemaakt. De benzine tank was nog in zeer goede staat van binnen en buiten en zal inwendig verder geen behandeling ondergaan.
10 De radiateur werd schoon gemaakt, gecontroleerd op correcte doorstroming, getest op dichtheid en voorzien van een zwarte laklaag.
11 Ook de naafkapjes ontkomen niet aan een verse laag lak, ze werden zwart ingeschilderd.
12 De bumpers waren nog in voldoende goede conditie dat deze nog niet hoefden te worden verchroomd. Wel werden de bumpers inwendig ontroest en voorzien van een roestwerende laag Dinitrol.
13 De glaasjes van de knipperlichten voor waren behoorlijk vuil:
14 Na een nacht weken in een warm sopje kwamen ze er weer schoon uit. De roestafdrukken werden met een mesjes weg gekrabd.
15 De gescheurde stootblokken van de bumpers werden vervangen door deze zeer goede exemplaren na een schoonmaakbeurt en voeding met rubber verzorger.
16 Alles losse delen werden gestraald en voorzien van een juiste laag lak en nieuwe schroefjes/boutjes.
17 Diverse delen schoongemaakt, op werking getest en gerepareerd en voorzien van een verse laag lak waar nodig.
18 Ook de fan werd schoon gemaakt, het montage frame en de motor werden gestraald. De motor kreeg een laag blanke lak en het frame werd zwart gelakt. Ook werd de motor inwendig gereinigd.
19 De koplampen waren dof en vies geworden van binnen, ook was het frame aangetast door roest. Het schoonmaken van het glas en stralen van het frame zorgde er voor dat ze er weer fris uit kwamen te zien.
20 Het dashboard wat in de Spaanse coupe zat was door de zon aan de boven zijde aangetast maar de veiligheidsrand was nog zeer mooi. Het dashboard van de blauwe coupe was aan de bovenzijde nog perfect maar de veiligheidsrand onderaan het dashboard was beschadigd. Van twee dashboards werd een gaaf exemplaar gemaakt.
21 Veiligheidsrand reeds gedemonteerd van 1 dashboard, het instrumenten cluster en dashboardkastje moeten ook los voor het verwijderen van de rand.
22 Montage dashboardkastje is behoorlijk lastig maar zit nu weer goed.
23 De zijkanten van het dasboard werden gestraald en voorzien van een nieuwe mat zwarte laklaag. De pakkingen werden schoon gemaakt en hergebruikt.
24 Zowel de onder als bovenkant zijn nu in mooie staat.
25 De popnagels van de koplampen werden uitgeboord en vervangen door verzinkte boutjes en moeren.
26 De kentekenplaat verlichting unit werd schoon gemaakt, de glaasjes(!) werden gewassen en het frame werd gestraald en gespoten. De fabriekssticker heb ik laten zitten en de fittingen werden voorzien van nieuwe kruiskop schroefjes.
27 De ZF S5-18/3 versnellingsbak werd ontvet en op werking gecontroleerd en goed bevonden, de pakking voor het inspectieluikjes werd nagemaakt. Ook werd de versnellingspook gespoten.
28 Nu was de motor aan de beurt, die word gedemonteerd zodat de staat kan worden beoordeeld en waar nodig zullen onderdelen worden vervangen of worden schoon gemaakt en hergebruikt.
——————————————————————————————————–
Update december 2017
Na het zorgvuldig strippen van de carrosserie, labelen van de draden en ordelijk opbergen van de onderdelen was het tijd om de laswerkzaamheden te starten, te weten: voorscherm links en rechts achter het voorwiel, een klein plekje onder de tankdop, de reservewiel bak, de sponning rondom de ruit achter en een klein strookje onderaan de keienvanger.
Alle delen werden in de Novol lasprimer gespoten om het roestproces geen kans te geven. Deze primer is bestand tegen hoge temperaturen en zal dus niet weg branden tijdens de laswerkzaamheden(hoge temperaturen). Na de laswerkzaamheden werd de buitenzijde voorzien van een laak zink primer als basislaag.
Alle nagemaakte plaatwerkdelen werden gemaakt van verzinkte staalplaat wat zeer goed roestbestendig materiaal is.
1 De deuren, ruit achter, kofferdeksel en de ruitjes achter zijn gedemonteerd zodat deze niet kunnen beschadigen tijdens het laswerk. Deze losse carrosserie delen waren nog in roestvrije staat en dienen nog verder gedemonteerd te worden.
2 Wat op het eerste gezicht een blaar leek…
3 …bleek een op oude roest gelast plaatje wat dik in de plamuur stond om te verhullen wat er onder zat, dit moet er uit om te kunnen zien hoe het er van binnen aan toe is.
4 Achter het plaatje zat al de modder die de auto verzameld had voordat hij stilgezet werd.
5 De modder en vliegroest verwijdert en het geheel in de lasprimer gezet, de gaatjes werden dicht gelast. Hier was de carrosserie nog verrassend goed.
6 Plaat op maat gemaakt zodat de mooie strakke lijn van de wielkastrand kon blijven behouden.
7 En weer klaar.
Ook was de reservewiel bak aangetast door roest wat veelal komt door het dicht slibben van het waterafvoer gaatje in het laagste deel van dit stuk plaatwerk.
In dit geval was het niet meer te redden en diende er een nieuw stuk plaat te worden gemaakt.
8 Inmiddels had de roest gezorgd voor afwateringaatjes, echter wel te laat.
9 De lassers bij Fiat puntlasten niet erg gelijkmatig, daaraan is te zien dat het allemaal handwerk was.
10 Oud en nieuw, het nieuwe stuk plaat werd voorzien van de originele voren en de juiste bolling. Om dat te doen moet de plaat groter zijn dan het origineel omdat de plaat staal kleiner zal worden door de bolling en de voren.
11 En weer op zijn plek, het afwateringsgat dient nog te worden gemaakt.
12 De sponning van de achterruit was ernstig aangetast door de roest omdat hier in het verleden expansiefoam in was gespoten, hierdoor is er vocht blijven zitten in de normaal holle en goed ventilerende ruimte die dus hersteld moest worden.
13 Goed te zien dat de holle ruimte gevuld was met de foam en wat daar de gevolgen van zijn. Dit moest dus anders.
14 De sponning is weer hersteld, de foam is verwijdert en waar gelast werd is de binnenzijde behandeld met lasprimer. Als de auto gespoten is zal ook deze ruimte worden behandeld worden tegen de roest.
——————————————————————————————————–
Inleiding
Al zo lang ik mij kan herinneren ben ik liefhebber van het design van Pininfarina en dan speciaal van het ontwerp wat ze voor Fiat maakten begin jaren 70. De Fiat 130 coupe met zijn mooie lijnen en hangende neus was altijd een droom en afgelopen voorjaar maakte ik van die droom werkelijkheid. Ik kocht mijn eerste 130 (Nr. 0420) na lang zoeken in België, de auto is in een lichtere blauw metallic tint gespoten dan origineel wat ik bijzonder mooi vind. Echter bleek deze auto bij het demonteren te lang in een vochtige kelder te hebben gestaan waardoor hij van binnenuit naar buiten was gaan roesten, het zou een project worden waarbij ieder plaatwerkdeel zou moeten worden vervangen. Dus werd het uitkijken naar een betere basis.
November 2017
Via Alex van der laan kwam ik in contact met een verzamelaar die een mooie en in de basis gezonde grijze 130 had staan die in de jaren 80 naar Nederland was gehaald en sinds dien was opgeslagen in een schuur. Na wat onderhandelen kon ik die auto overnemen in combinatie met diverse onderdelen en een perfect bewaard gebleven oranje interieur.
Nu ga ik de auto volledig restaureren, de techniek zal worden aangepakt als ook de carrosserie die op enkele plekken toch wat roest heeft en zal de auto overgespoten worden in de lichtblauwe metallic kleur van de auto die ik eerder kocht. Ik vind persoonlijk dat de vormen van de auto beter uitkomen in een donkere of blauwe kleur.
Ook wil ik de automaatbak vervangen door een originele ZF handgeschakelde versnellingsbak om de motor op de snelweg wat minder toeren te kunnen laten draaien bij eenzelfde snelheid.
Deze Spaanse auto is waarschijnlijk in de jaren 80 naar Nederland toe gehaald en vermoedelijk overgenomen van de voorzitter van de Spaanse Fiat 130 club.
Details:
Kenteken: M-EJ6408
Chassisnummer: 130BC0003245
Opties: Airco en originele AutoVox radio
Graag zou ik iets meer over de historie van de auto te weten komen zodat ik een wat beter beeld heb van de wegen die deze bijzondere wagen heeft afgelegd om te komen waar die nu is. Als iemand iets meer kan vertellen over de auto hoor ik het graag.