In het voorjaar van 1969 was er veel nieuws te vinden op de Salon van Geneve. Zo werden er de Peugeot 504 Coupé en Cabriolet gepresenteerd, de Citroën Ami 8, de Maserati Indy, de Porsche 917, de Lancia Flavia Coupé en de BMW Spicup van Bertone. (een prototype die tegenwoordig eigendom is van een Nederlander). In het topsegment kwam Opel met de vernieuwde Kapitän, Admiral en Diplomat.

Maar het grootste spektakel was te vinden op de stand van Fiat die geheel uit roestvrij staal was opgetrokken. Daar werd men verrast door een destijds ongeevenaarde installatie die was gebouwd in het kader van de wereldpremiere van het langverwachte en veelbesproken vlaggenschip van Fiat: de 130. In de vloer was een roestvrij stalen bassin verstopt die automatisch werd geopend. Vanuit het bassin kwam de nieuwe Fiat vervolgens langzaam omhoog waarna deze ronddraaiend aan alle kanten automatisch werd geopend. Daarna zakte het geheel weer in de vloer en kwam weer naar boven als opengewerkt chassis. Fiat toonde hiermee dat het niet ging om een auto die even uit de grond gestampt was. De pers reageerde razend enthousiast op de verschijning; Autovisie sprak van een ontstellend fraaie automobiel.

De twee auto’s die op de beurs werden getoond waren met de hand gebouwd. De produktie moest toen nog beginnen.

youtube  klik op het YouTube logo om de bewegende beelden van de introductie te zien, een echte aanrader!

youtube De echte introductie waar je de auto uit de grond ziet komen staat hier, onderstaande foto’s zijn van het zelfde moment.

Chassis Fiat 130 Berlina

Autovisie mrt 69 Intro 2800 Berlina

 

Autovisie mrt 69 Intro 2800 Berlina

Introduction Fiat 130 1969 Geneva

 

Introduction Fiat 130 1969 Geneva