Full – 4 Column
Tyrrell’s Classic Workshop: Fiat 130 coupé

Na een afwezigheid van 40 jaar neemt Iain plaats achter het stuur van een dure Italiaanse luxewagen waarvan je waarschijnlijk nog nooit hebt gehoord… de Fiat 130 coupé.
Iain deelt enkele overeenkomsten met andere Italiaanse luxeauto’s en onderzoekt waarom dit specifieke model zo obscuur is en hoe hij de kenmerkende Italiaanse prestaties uit zijn 3,2-liter V6-motor kan halen.
In een verlaten pakhuis duikt de 19-jarige Iain weer op in een wolk van bandenrook en uitlaatgassen.
Ook in onderstaande video wordt over de Fiat 130 Coupé gesproken.
In deze video wordt de Fiat 130 Coupe op 3:08 in bovenstaande video behandeld: De Fiat 130 Coupe is van invloed op het ontstaan van de Rolls Royce Camarque.
Een interessante video!
1972 FIAT 130 COUPÉ “ex Agnelli-familie”

Werd te koop aangeboden bij Ruota del Sogno, Via Daniele da Torricella, 29, 42122 Reggio Emilia (Italie). De verkoop ging zeer snel.
TorinoToday: Fiat 130 in brand

Ongeval in Turijn Vanchiglia: een auto vloog tijdens het rijden in brand, vier mensen werden gered.
Een oldtimer vloog plotseling in brand terwijl hij op de middenbaan van Corso Tortona reed in Turijn, op de kruising met Corso Belgio, gisteravond laat, donderdag 1 december 2022, in Turijn. Het maakte deel uit van een autocolonne die bestond uit meerdere voertuigen van hetzelfde type. In de auto zaten vier mensen, van wie er één zeer lichtgewond raakte bij het uitstappen, maar ze werden allemaal gered. Het vuur werd door de brandweer geblust nadat een van de leden van de karavaan het met een kleine brandblusser had geprobeerd. De patrouilles van de rijkspolitie, die voortgaat, en van de lokale politie, die voor het wegennet zorgde, kwamen ter plaatse tussenbeide. Gezien het late uur waren de verkeersproblemen beperkt.
Auto55.be: Geen Mercedes of Jaguar, maar toch was de Fiat 130 Coupé een topper.

Er zijn van die dagen dat alles op z’n plek valt. Pininfarina heeft een topdag, mijnheer directeur Agnelli is het overal mee eens en de schappen liggen vol met zalige techniek. Dan krijg je dit: een droomcoupé met een Fiat badge.
Liefde op het eerste zicht
“Dan krijg je dit: een droomcoupé met Fiat badge”
Fiat was eind jaren ‘60 zeer groot en vond het allicht niet prettig om z’n rijke klanten naar de concurrentie te moeten doorverwijzen. Daarom verscheen er in 1969 een grote (maar banale) 130 vierdeurs. Daar gaan we niet te veel woorden aan vuil maken. Voor een klassieke grote vierdeurssedan toch maar naar de showroom van de concurrentie gaan. Fiat heeft al veel betere vierwielers op de markt gebracht.
Maar toch best verder lezen, want godzijdank kwam er ook een coupé. Daar prijkte wel degelijk een Fiat-logo op. Je zou eerder een logo van Lancia, Ferrari of Maserati verwachten. Liefde op het eerste zicht. Dat had alles te maken met dat heerlijk strakke lijnenspel. Een slanke en allesbehalve overdadige styling. De studio van Pininfarina had heel hard z’n best gedaan. Fiat was zo tevreden dat de productie ook in de ateliers van Pininfarina mocht gebeuren.
Neusje van de zalm
In technisch opzicht was de coupé identiek aan de 130 vierdeurs. Ook de motor kwam uit de saaie vierdeurs: een Lampredi 2.9-liter zescilinder. Dat waren juweeltjes in die tijd. Een Lampredi V6 werd volledig terecht beschouwd als het neusje van de zalm.
Voor de coupé waren alleen de V6-motoren goed genoeg. Rijplezier was de prioriteit. Nochtans geen lichtgewicht: 1580kg, vooral door z’n vele luxe. Maar toch een puike wegligging. De gelukkige eigenaar kon kiezen voor een handgeschakelde vijfbak of een automaat.
Vrij snel na z’n lancering werd de 2.9 liter (speciaal voor de coupé) vergroot naar 3.2-liter. Het vermogen steeg hierdoor van 140 naar 165 PK. Deze heerlijke zescilinder in combinatie met een Borg Warner automaat met drie versnellingen, was de perfecte combinatie voor de ultieme levensgenieter.
Een uitstalraam van eigen kunnen
Z’n binnenkant wou niet onderdoen voor de mooie buitenkant. Een elegant tellerblok en een prominente middenconsole met houtafwerking. En van die prachtige tuimelschakelaars. Verder was alle gebruikelijke luxe aan boord. Zijdezachte veloursbekleding, of leer, stuurbekrachtiging, elektrische ramen en zelfs een hendel onder het dashboard om vanaf de bestuurdersstoel de passagiersdeur te kunnen openen.
Deze exclusieve coupé wou vooral het uitstalraam zijn van wat de Italianen zoal konden in die periode. En terecht: een elegant design, technisch vernuft, verfijnde luxe, knappe motoren, goede wegligging, schijfremmen rondom, stuurbekrachtiging, om maar enkele te noemen.
Een nukkige diva
Ontegensprekelijk was de Fiat 130 Coupé een heuse topper, maar niet wat betreft verkoop aantallen: tussen 1971 en 1977 werden slechts 4493 stuks gebouwd.
Niet zo verwonderlijk. Ook in die periode had Fiat te weinig uitstraling. Duidelijk geen Jaguar of Mercedes. Charmes en karakter te over, elegant rijplezier, maar helaas wat vervelende probleempjes, roest, slijtage en vele garagebezoekjes.
Buitenkomen met een diva, daar moet je wat voor over hebben. Best erg zorgzaam omspringen met zo’n knappe, exclusieve verschijning. Iets voor een zonnige zondag. Voor je het weet doet deze nukkige diva een aanval op je gemoed, je geduld en spaarcenten. Maar je bleef van haar houden, en de lokale garagist ook heel veel van jou.
Klik hier voor dit artikel online
Weber carburator 45 DFC 11 (incl. revisie)

De Fiat 130 is uitgerust met een dubbele Weber carburateur. Wil je weten hoe het in elkaar zit en welk schroefje waar moet zitten?
Alle benodigde revisieonderdelen van deze carburateur zijn online verkrijgbaar bij de Carburateurwinkel
Alle technische details van deze carburateur:
Fiat 130 meeting 27-11-2022 Wellerlooi

Geniet van de beelden van deze meeting, ondanks het zweten van de zon was het een heel gezellige geslaagde meeting.
Dank je wel Richard voor de organisatie.