Sidebar Right
Manuel de reparations en Francais de Fiat 130

Le document dont tout amateur de Fiat 130 ne peut se passer.
Ne cherchez plus, c’est ici…
Enfin disponible en version numérique en français.
Indice:
Chaque chapitre de ce manuel est présenté séparément. Il est téléchargeable sous forme de fichier PDF en un clic:
- 00 Introduction Manuel de reparations
- 01 Caracteristiques Entretien
- 10 Moteur
- 18 Embrayage
- 21 Boite de Vitesses
- 24 Arbre de Transmission
- 27 Pont
- 33 Freins
- 41 Direction
- 44 Suspensions et Roues
- 55 Equipement Electrique
- 70 Carrosserie
- 71 Appendice Modele 130 Coupe
Amusez-vous!
Merci Adri!
Le vrai passionné de Fiat 130 appréciera certainement cela. Cependant, c’est beaucoup de travail pour rendre cela numériquement accessible à tous.
Un peu d’inspiration pour en faire plus est appréciée.
Rollo mounting bracket (PN# 1906892)

These parts are new available, check the website of Elshout Engineering.
Reproduction rollo brackets for the rear headlining . Reinforced
Collezione Lopresto: Fiat 130 familiare in St. Moritz

GIANNI AGNELLI’S FIAT 130 keert terug naar ST MORITZ (feb. 2022).
Ter gelegenheid van The Ice, een dynamische wedstrijd van elegantie in de ongewone setting van het bevroren meer van St. Moritz in Zwitserland, bracht de Lopresto Collection de Fiat 130 Familiare die toebehoorde aan Gianni Agnelli.
De auto is een van de drie exemplaren die in deze ongekende configuratie (de 130 werd alleen als sedan en coupé geproduceerd) voor de Agnelli-familie werden gebouwd. Het persoonlijke exemplaar van Gianni Agnelli uit 1974 werd gekenmerkt door houten inzetstukken op de zijkanten en rieten dakdragers, en in de jaren 70 een graag geziene auto in de verschillende skigebieden, waaronder St Moritz.
Een dergelijk bijzonder verhaal leverde de 130 de speciale prijs “Spirit of St. Moritz” op, voor de auto die de geest van de beroemde Zwitserse stad het beste vertolkte.
Bekijk hier deze auto op de website van Lopresto, de beroemde Collezione Lopresto.
Lopesto heeft nog een Fiat 130 in zijn bezit, een lichtblauwe 130 Coupé van een voorheen beroemd Italiaans staatsman Giovanni Leone.
Vergaap je aan de complete collectie op de Lopresto website
Waterpomp Fiat 130 (PN# 4211771)

De waterpomp van de Fiat 130 is onderdeel dat niet het eeuwige leven heeft. Met name langdurig stilstaan vindt de waterpomp niet fijn.
Elshout Engineering biedt een gereviseerde waterpomp aan onder voorwaarde dat de oude wordt ingeleverd.
Je vindt de website van Elshout Engineering hier
Handle choke en handgas Fiat 130 (PN# 4253493)

De handle voor de choke en het handgas worden tijdens het gebruik van de 130 veel gebruikt. Na 40 jaar is het dan ook niet zo gek dat deze handles afbreken. In vele 130’s zie je inmiddels creatieve oplossingen.
Elshout Engineering heeft deze nieuw laten maken en op hun website kun je ze bestellen, door HIER te klikken.
Voor de kosten hoef je het niet te laten, de prijs per set is zeer acceptabel.
Norme per le riparazioni Fiat 130 (Italiano)

Each chapter of this manual is presented separately. It can be downloaded as a PDF file with one click.
Ciascun capitolo di questo manuale è presentato separatamente. Può essere scaricato come file PDF dopo un clic.
- 1-Generalita Manutenzione – 00
- 2-Motore – 10
- 3-Frizione – 18
- 4-Cambio di Velocita – 21
- 5-Albero di Trasmissione – 24
- 6-Ponte – 27
- 7-Freni – 33
- 8-Sterzo – 41
- 9-Sospensioni e Ruote – 44
- 10-Impianto Elettrico – 55
- 11-Carrozzeria – 70-71
- 12-Appendice Fiat 130 Coupe
The real Fiat 130 enthusiast will certainly appreciate this. However, it is a lot of work to make this digitally available to everyone.
Fiat 130 Service Manual (English)

The document that every Fiat 130 enthusiast can’t do without. Stop looking for, it’s here…
Finally available digitally in the English language.

Each chapter of this manual is presented separately. It can be downloaded as a PDF file with one click:
- Fiat130 Service Manual-1-General Information
- Fiat130 Service Manual-2-Maintenance
- Fiat130 Service Manual-3-Engine-01
- Fiat130 Service Manual-3-Engine-02
- Fiat130 Service Manual-4-Clutch
- Fiat130 Service Manual-5-Transmission-01
- Fiat130 Service Manual-5-Transmission-02
- Fiat130 Service Manual-6-Drive Line
- Fiat130 Service Manual-7-Rear Axle
- Fiat130 Service Manual-8-Brakes
- Fiat130 Service Manual-9-Steering
- Fiat130 Service Manual-10-Suspension And Wheels
- Fiat130 Service Manual-11-Electrical
- Fiat130 Service Manual-12-Body Sheet Metal-01
- Fiat130 Service Manual-12-Body Sheet Metal-02
- Fiat130 Service Manual-13-Body Interior Trim-01
- Fiat130 Service Manual-13-Body Interior Trim-02
- Fiat130 Service Manual-14-Appendix Fiat 130 Coupe
Have Fun!
The real Fiat 130 enthusiast will certainly appreciate this. However, it is a lot of work to make this digitally available to everyone. A little inspiration to do more is appreciated.

radiator grill FIAT 130 Coupé (PN# 1906514)

Nieuwe grill voor de FIAT 130 Coupé
Nieuw stainless steel radiator grill gemaakt uit SS430BA, roestvrijstaal i.p.v. het oorspronkelijke kunststof.
Te bestellen bij Elshout Engineering, klik hier voor de website van Elshout Engineering.
1:18 Laudoracing-Models FIAT 130 COUPÉ

Gaz-Fiat 24 Volga (prototipo)

De Gaz-Fiat 24 Volga werd nooit in serie geproduceerd en bleef in het prototypestadion: tussen 1972 en 1973 werden slechts enkele experimentele monsters gebouwd.
Fiat 130 Familiare

Precies vijftig jaar geleden, vooruitlopend op de Europese mode van stationwagen, tekent de Centro Stile Fiat de lijnen van de “Familiare” versie van het vlaggenschip 130, een luxueuze vierdeurs sedan aan de top van Fiat productie van die tijd en kenmerkt zich uit de vierkante lijnen en de Amerikaanse look. Het verzoek om deze speciale versie te bereiden komt rechtstreeks van de Agnelli-familie, terwijl de materiaalproductie wordt toevertrouwd aan het Introzzi Office, een carrosseriebouwer in de buurt van Como, gespecialiseerd in unieke transformaties en bijzondere carrosserieën.
Voorzien van een 165PK V6 motor en gekenmerkt door de achterste glazen deur. De vier gemaakte exemplaren verschillen van elkaar vooral qua kleurstelling en in wat kleine details. Gespoten in een sobere crèmekleur met metallic brons dak, één van de vier auto’s die momenteel bewaard zijn bij de Heritage HUB: het is de Familiare die behoort tot Umberto Agnelli.
Bron: FCA Heritage
klik hier voor meer informatie.
Dit is niet de enige post over de Fiat 130 Familiare op deze website, klik hier eens voor nog meer info over de 130 Familiare.
11-MN-34 (1976) – NL

Kenteken: 11-MN-34
Bouwjaar: 1976
Chassis nr.: 15083
Fiat 130 3200 Automatic met als opties: airco, elektrische ramen voor en hoofdsteunen.
De capo di tutti capi auto!
Deze auto was de auto van de importeur in Nederland en heeft daardoor een bekende status. Slechts 3 eigenaren, de originele was de importeur van FIAT, Leonard Lang. Hij verkocht de auto na twee jaar aan de tweede eigenaar en een van zijn dealerleiders, de heer Manus van der Meer die jarenlang met veel plezier in de auto heeft gereden. Na zijn overlijden is de auto gestald en in 2017 teruggevonden door “FIAT 130 goeroe” Alex van der laan die hem tot nu toe heeft. De auto is technisch zeer goed, een hoge oliedruk, goed werkende airconditioning en volledig uitgebalanceerde aandrijflijn om maar een paar dingen te noemen die zijn gedaan, afgezien van de standaard dingen zoals nieuwe uitlaat, wiellagers en volledig remwerk. Het interieur van de auto was oorspronkelijk parelgrijs maar niet mooi meer. Hij heeft nu het blauwe (ook originele) interieur. Er is een upgrade gedaan om een betere binnenverlichting van het dashboardpaneel te hebben met behulp van LED-technieken.
In april 2022 is deze auto in Nederland verhuisd en ingetrokken bij zijn nieuwe baasje.
Deze Fiat 130 heeft in onderstaande autobladen gefigureerd:
Totally That Stupid: Five Cars You Can Buy Today that Your Neighbor Doesn’t Have

Read this article on the internet
Five Cars You Can Buy Today that Your Neighbor Doesn’t Have
Part of being a TTSer is coveting the strange, unusual, abnormal, underappreciated, etc. – automotively speaking. One of our favorite pastimes in the TTS offices is to peruse classified ads from the UK, mainland Europe, and even the Far East and elsewhere in search of whacky cars that whet our appetites. A particular favorite website for this colossal timewasting is Germany’s www.mobile.de. So on the tail-end of buying another car this week (details forthcoming) and then tripping on another car I’d wanted to buy only to have the seller take his sweet time getting back to me, I thought I’d distract myself by looking for fun cars that one could conceivably buy for credit card or home equity money – including shipping – and which you’d be 100% certain your neighbor wouldn’t have. Unless he or she is more interesting than you are..
So what we have here are five such cars. The parameters were pretty wide: GT coupe or cabriolet, four seats, visual appeal (at least to me!), and never officially sold in the United States. What’s more, although some of the examples chosen here are toward the upper-end of the price spectrum for the models, examples of each can be found below US$10,000. Well below in some cases. But onwards and upwards!
1. Fiat 130 Coupe
The Pininfarina-designed Fiat 130 Coupe joined the 130 Sedan in Fiat’s lineup in 1971. The very angular styling was well ahead of its time and was Fiat’s first real foray into the personal GT coupe arena. Note the similarities between the 130 coupe and the later Ferrari 365/400/412 coupe among others. The 3235cc V6 is a very competent engine delivering 165bhp through either a 3-speed BW automatic or a 5-speed ZF manual, depending on your preference.
At a time when Mercedes’ GT was the W111 that dated back to 1962 the 130 was a breath of fresh air, and remained in production until 1977. We’ve seen a few 130 coupes pop-up for sale from time to time on these shores, but chances are you’ll never see another one. This pristine example was for sale in Elsdorf, Germany for 12.900 Euros.
2. Lancia Gamma Coupe
In many ways the 1977-1984 Lancia Gamma Coupe is the successor to the Fiat 130. Also styled by Pininfarina, still very boxy, the Gamma is more modern and adopts a period-trendy raked long-front short-rear stance, ostensibly in the name of aerodynamics, but it also looks neat. Contrary to the Fiat’s front-engine/rear-drive layout, the Gamma came front-engine/front-drive with either a 2.0 or 2.5 liter four-cylinder boxer motor. The motors were throaty and peppy, but had a reputation for poor reliability. As an occasional weekend driver, are you gonna let a little thing like that stop you?
Among your neighbors, there’s probably someone that will recall Fiats as being rusty little “eye-talian” things that weren’t worth the pavement they were sitting on, but it’ll take a true gearhead to recall the days when Lancias graced our shores. Expect a lot of “what’s a Lancia” kind of questions if you decide to bring home a Gamma. This one is available in Potenza, Italy (of course it is) for just 5.800 Euros.
3 – Peugeot 504 Coupe
Hey, look! It’s another Pininfarina design! Well, yes it is, albeit much older school. Note the distinct similarity between the Pug and the Fiat 124 Spider designed around the same approximate time. Released in 1969, the 504 Coupe remained in production through three series until 1983. These cars employ a traditional front-engine/rear-drive layout, and were available with a 1.8 liter inline four-cylinder initially and later with a 2.7 liter V6. They also came in a gorgeous convertible version, but prices on those are getting silly, while coupes remain fairly well-grounded.
French cars have always enjoyed a reputation in America as “quirky” – heck, Columbo drove one! Personally, I like that. The Peugeot driver is an international man of mystery, with a certain je nais se quoi about him. If nothing else, he appreciates style, even if his style is distinctly not “IN” style. The combination Italian styling and French mechanics in the 504 is a much better idea than cars like the Citroen SM which did things the other way ’round. This little sweetheart is available for sale in La Boisse, France for 9.900 Euros.
4. BMW E21 320i Baur Cabriolet
Don’t look at this as the obligatory Bimmer. In fact, this is a Baur. Yes, it’s a BMW, but apart from the grey market we didn’t get this, nor its predecessor based on the 2002, nor its E30 successor. Baurs are cool. We should know – one of us has one. But I digress. While Americans most certainly received the E21 3-Series, we got a wheezy, lethargic, EPA-choked/DOT heavy version light on power and heavy on things like 5mph bumpers and door braces. Sure they handled, but by-and-large they were a huge disappointment to the 2002-loving enthusiasts eagerly awaiting their arrival. In Europe, however, the story was vastly different. Without the regulatory merde to wade through, even the four-cylinder versions had pep. The Baur added some weight, but in exchange had one of the coolest roofs you’ve ever seen. You. Ever.
You can buy Baurs in the States, but they are hard to come by and so many have been enhanced – either by the government when they arrived here or by owners who couldn’t just leave well-enough alone. In contrast to the cars we’ve covered heretofore, however, these are familiar not only to us as motoring enthusiasts but also to the mechanics who will invariably be called-upon to wrench on them. Still they never fail to draw a crowd at your local Cars & Coffee, and they’re good fun on the road, like a proper BMW should be. This mint example (complete with AC!) is available in Poing, Germany for 10.900 Euros.
5 – Mazda 929/Cosmo Coupe
And here we have a our bargain-basement award winner for the day: the Mazda 929 Coupe, or Cosmo as it was sold in its home market. More astute readers may recall the Cosmo as that nifty James Bond-esque rotary-powered car from the 1960s. Well this is its spiritual successor. And it is all kinds of 1980s-tech Japanese, from the plasticky interior that you can smell just looking at it to the flush wraparound glass to the – wait for it – pop-up headlights. Yup. If European cars are just too mainstream for you, then here’s some Japan love for you. It even has those mid-80s ultra-bolstered seats that look like they’d be awful to sit in but just work..
These cars came in varying spec with either Wankel rotary engines or inline four-cylinders. While the rotary would be my choice and would only serve to add to the car’s quirkiness, some may prefer the familiarity of a good old two liter four banger – the same one that found its way into countless Mazdas of the time. For Japanese cars these were produced for a veritable eternity: from 1981-1989. They are plentiful on the ground and can be found dirt cheap. This nice example – which does run, drive, and is current on its German inspections – is available in Velden, Germany for a paltry 1.500 Euros. You can’t afford NOT to buy this car.
So there it is, then. Do your homework on shipping and importation paperwork and fees, make sure whatever you are looking at is at least 25 years old, and start shopping! Life is short.
YR-12-SL (1977) -NL- (Update 2021)

Kenteken: YR-12-SL
Bouwjaar: 1977
Chassis nr.: fiat130BC*0004455*
Op deze website is al een post opgenomen toen Peter van Wijk deze auto begin van de 90’r jaren kocht. Dit bericht je lees hier.
Hieronder het relaas van huidige eigenaar Alex van der Laan.
Registratie/Omschrijving
Binnen de Nederlandse club, opgericht in de jaren negentig is deze 130 coupe wel een erg bekende verschijning.
De auto is met chassisnummer fiat130BC*0004455* een van de allerlaatsten die van de productie lijn af is gerold en bij de RDW tot op heden de coupe met het hoogst geregistreerde chassisnummer. De datum van eerste toelating/registratie in Italie waar de auto vandaan komt was 30 juni 1977. In Nederland is de auto op 8 november 1990 ingeschreven bij de rijksdienst voor het wegverkeer. Tot nu toe heeft de auto behalve de eerste eigenaar in Italie, 3 Nederlandse eigenaren gehad, welke allemaal bekend zijn bij de 130 Vereeniging.
De jaren negentig
Nadat deze coupe in 1990 door een Amsterdamse handelaar naar Nederland is gehaald, werd deze na te zijn goedgekeurd door de Nederlandse RDW aangeboden via de bekende verkoopkanalen.
Liefhebber pur sang Peter uit Amsterdam viel de wagen direct op en heeft ‘m direct zonder aarzelen gekocht. hij werd hiermee de eerste Nederlandse eigenaar van de “YR” zoals deze coupe liefkozend binnen de harde kern wordt genoemd. Peter heeft met ontzettend veel plezier een aantal jaren met de YR gereden, tot zijn wens om in zo’n auto te kunnen “poken” groter werd en de zoektocht naar een handgeschakelde versie in gang werd gezet. Voor de YR werd een nieuwe baas gezocht en kort daarna gevonden. Pieter uit Nijmegen werd de gelukkige nieuwe (tweede) Nederlandse eigenaar en ging met veel enthousiasme met de auto aan de gang. Of het in de loop van de jaren daarna nu door tijdgebrek komt of het verdelen van aandacht over meerdere auto’s in zijn collectie is niet helemaal bekend, maar de YR is de jaren negentig en zero’s zoals we dat populair nu noemen meer in de garage blijven staan dan op de openbare weg gezien. ieder nadeel heeft z’n voordeel en omdat het een donkere garage betrof heeft dat gelukkig geen slechte invloed op het mooie interieur gehad.
Vaak heeft Pieter ook een beroep gedaan op Alex van der Laan die 130’s als daily job restaureert, maar aangezien vele 130 eigenaren de weg naar Alex weten te vinden, was daar een toch wel aardige wachtlijst ontstaan.
De auto is uiteindelijk verkocht aan Alex op 5 April 2016. Hij werd daarmee eigenaar nummer 3 van de auto.
Verhuis en Restauratie
In 2018 heeft er een grote verhuizing plaatsgevonden richting de zon in Spanje. De bedrijfsactiviteiten in Nederland werden gestaakt en de redelijk grote privéverzameling auto’s meegenomen. Eindelijk tijd om mijn eigen auto’s eens aan te pakken!!!
De YR stond hoog op de lijst, het is altijd een zeer gezonde basis geweest om er weer een super coupe van te maken en de keuze vooral veel tijd en daarnaast het nodige geld te investeren was daarom niet moeilijk. De restauratie is nu ongeveer een jaar aan de gang geweest en op dit moment worden de bekende puntjes op de i gezet.
De auto zelf
Het zou wellicht makkelijker zijn op te sommen wat er allemaal (nog) niet aan deze coupe is gedaan. Als liefhebber van deze auto’s, maar daarnaast ook perfectionist die eigenlijk zelf nooit tevreden is omdat zaken nu eenmaal altijd toch weer nog beter kunnen, blijft het maken van nieuwe lijstjes altijd in het achterhoofd.
Maar realistisch zijn is ook een feit, er blijven bij een auto als deze altijd wensen over en om een beetje binnen de kostprijs te blijven moet je gewoon keuzes maken.
Technisch is deze coupe goed, heel erg goed. De motor heeft slechts 60.000 km. origineel gelopen en heeft alle paardenkrachten van toen nog in huis. Verder is alles wat van belang bij deze auto’s is uitgevoerd. Nieuwe distributieriem, waterpomp, remmen, uitlaat, wiellagers enz, enz.
De kilometerstanden van de auto zijn ook altijd netjes geregistreerd. Dat is niet moeilijk want toen Peter de auto kocht stond de teller op 75.000 km. Peter heeft de standen altijd keurig bij gehouden en was uiterst verbaasd dat de auto toen ik ‘m in 2016 kocht maar met de stand van 90.000 zo weinig gereden heeft.
Die stand heeft de auto eigenlijk nog steeds, ik heb er zelf al die tijd ook niet mee gereden omdat ik eerst alles heb aangepakt.
Onderstaande foto’s spreken voor zich:
Eind 2021 is deze 130 Coupe verhuisd naar het Verenigd Koninkrijk:
50th anniversary of the 130 Coupé.

Dear 130 enthusiasts,
Attached is the program of the meeting the Italian Fiat 130 club organise for the 50th anniversary of the 130 Coupé. Location is the Casa Martini, Martini factory in Pessione.
We hope to see you,
Giorgio and Alberto



Check the website of the FIAT 130 OWNER’S CLUB ITALIA,
50° FIAT 130 Coupé a Casa Martini









Please click the photo to read an article about Paolo Martin, the pictures were made at this meeting.
Aankoop informatie Fiat 130 Coupé

Ondanks dat het gebruikte staal van goede kwaliteit is en de bodemplaat maarliefst 2 mm dik is, is roest een groot aandachtspunt wanneer een kritieke blik geworpen moet worden op een mogelijk aan te schaffen Fiat 130 coupé. Mechanisch zijn er ook een aantal standaard problemen die oplosbaar zijn, maar soms wel veel geld kosten.
Roestproblemen:
1 De voorschermen roesten voornamelijk bij de aansluiting op de A-stijl (voorruit). Dit komt door het ontbreken van een binnenscherm. Hierdoor verzamelt vuil zich in de bovenste hoek van het scherm. Met de hand kan deze plek gemakkelijk van binnenuit gecontroleerd worden. Als de roest al aan de buitenzijde zichtbaar is, betreft het dus geen oppervlakkige roest, maar een van binnenuit doorgeroest plaatdeel.
2 Het voorscherm heeft een tweede kritieke punt. Het betreft de aansluiting met de dorpel. Dit is een opvangbak voor vuil. Vaak zijn hier aan de buitenkant roestbobbeltjes te zien. Herstellen is op zich niet lastig, echter de holle ruimte achter dit punt kan gevuld zijn met vuil door een geblokkeerde waterafvoer. De interne schade is dus nooit met zekerheid vast te stellen.
3 Het einde van de dorpel bij de voorwielkuip is ook een bekend probleem. Hier kan een niet ontworpen ventilatiegat ontstaan. Herstel is kostbaar.
4 Vooral bij auto’s uit Zwitserland is het zaak de bevestigingspunten van het motorblok te bekijken. Door de strengere keuringen in Zwitserland kan een auto hierop afgekeurd worden. In Nederland lijdt het niet tot afkeuring, maar wel tot zorg. Het betreft de gecombineerde bevestiging van het subframe (torsievering), de carrosserie en de ophangingrubbers van het motorblok. Reparatie is mogelijk met een verwijderd subframe en een verwijderd motorblok!
5 De dorpels in zijn geheel dienen ook met een hamer geïnspecteerd te worden. Vanwege het feit dat water uit de carrosserie hierdoor afgevoerd moet worden. Een geblokkeerde afvoer lijdt tot veel problemen.
6 De achterraampjes kunnen bij een coupé ongeveer vijf centimeter open. Dit betekent dat het water langs deze raampjes de carrosserie inloopt. Er is een opvangbak gecreëerd onder het raam. Via een rubber slang wordt het water achter het paneel langs, afgevoerd in de dorpel en uiteindelijk naar buiten. Deze afvoer kan geblokkeerd raken. Je staat er echt versteld van hoeveel rotzooi er in de bak kan liggen. De opvangbak kan zo doorroesten waardoor het paneel onder de ruit aangetast raakt. Een tweede probleem is dat de rubberen slang bij het monteren van het interieur los kan schieten van zijn onderste aansluiting. Hierdoor ontstaat er wateroverlast achter het paneel. Als deze problemen bestaan, uit de roest zich aan de buitenzijde net boven de dorpel. Advies voor bezitters en kopers: demonteer het interieur bij de achterramen en controleer of alles nog naar behoren functioneert!
7 Volgende punt betreft de aansluitingen van de dorpels met de achterwielkuip. Ook hier is een vergaarbak voor straatvuil. De gevolgen zijn gelijk als bij aansluiting aan de voorzijde.
8 Makkelijk te controleren is de bak onder het reserve wiel. Een geblokkeerde waterafvoer lijdt tot doorroesten.
9 De ruimte achter het tankdopje is ook een beruchte plek. Vanuit de kofferruimte kan, na verwijdering van de aanwezige bekleding, gekeken worden naar het plaatwerk.
10 De achterlichten krijgen, door uitdroging van de rubberen afdichtingen met de carrosserie, last van wateroverlast. Het water verzamelt zich rond het achterlicht en zorgt, vooral boven de unit, voor een doorgeroest paneel. Ook hier kan sprake zijn van geblokkeerde waterafvoeren.
11 De voor- en achterruit zijn geplakt. De sierlijst is erop gedrukt in een bedje van kit. Door uitdroging van deze kit kan water achter deze sierlijsten kruipen. Bij de achterruit manifesteert zich een probleem in de C-stijl en bij de aansluiting van de ruit op het onderste paneel. Bij de voorruit kan het water, door de rijwind, juist aan de bovenzijde van het raam ophopen. Hierdoor kunnen lekkages in het interieur ontstaan en begint het dak te roesten.
Mechaniek:
De motor staat bekend als zeer robuust. Wel dient er regelmatig onderhoud gepleegd te worden. Vooral het stellen van de kleppen is belangrijk. Indien de kleppen niet tijdig gesteld worden, zo rond de 10.000 km, worden de nokkenassen puntig en zal de motor niet meer mooi lopen. Nokkenassen zijn een schaars goed aan het worden en daarom prijzig.
Oververhitting van het blok dient te allen tijde vermeden te worden. Kapotte koppakkingen en gescheurde koppen, tussen inlaat- en uitlaatklep, zijn de gevolgen.
Vaak terugkerende slijtagepunten zijn: de waterpomp, wiellagers, kachelkranen, uitlaten en kruiskoppelingen. Deze onderdelen zijn nog verkrijgbaar via specialisten. Onderdelen zoals de wiellagers, waterpomp, remslangen en elektronische ontstekingen kunnen ook bij de club besteld worden tegen inlevering van de oude componenten en bijbetaling van enige pecunia.
Autotest historie: Fiat 130 Berlina

Fiat staat al decennia lang bekend om de succesvolle kleine auto’s die het op de markt heeft gebracht. Door de jaren heen heeft Fiat ook diverse grote modellen uitgebracht, onder meer de Fiat 130. Deze auto, voorzien van automaat, werd door Autokampioen getest in nummer 28 van 1971. Autokampioen vatte een en ander als volgt samen: “De Fiat 130 is een zeer comfortabele en bijzonder goed uitgeruste auto, die bovendien over uitstekende rijeigenschappen beschikt. Men kan hem kwalificeren als een zeer luxueuze reiswagen; echter ook in stadsverkeer blijkt hij – ondanks zijn afmetingen – gemakkelijk manoeuvreerbaar te zijn, mede door zijn probleemloze bediening en goede overzichtelijkheid.”
De motor was en fraai stukje techniek. “Constructief hetzelfde ontwerp als in Fiat Dino, maar met andere afmetingen. Fraaie constructie met één bovenliggende nokkenas per cilinderreeks, één carburateur met dubbele venturi en een elektrisch aangedreven ventilator met thermostatische regeling.” De prestaties lagen “op zeer hoog niveau”.
De besturing was “zeer precies”. “Zeer prettige stuurbekrachtiging, resulterend in een lichte en gemakkelijke bediening, zonder dat het wegcontact verloren gaat, ook niet bij zeer hoge snelheden.”
Het comfort stond “op zeer hoog peil”. “Behalve bij zeer hoge toerentallen is motor bijzonder stil en ook windgeruis is, zelfs bij zeer hoge rijsnelheden, opvallend laag.” “Voorts leveren rustige besturing comfortabele vering en prettige zitpositie positieve bijdragen tot algeheel comfort.”
De interieurruimte was: “Zeer royaal, zowel voor- als achterin. “Keurig afgewerkt en zeer ruim koffercompartiment”.
Verder was er nog lof voor de “uitstekende remmen” en de “complete uitrusting”.
Nog wat gegevens om aan te geven dat het ‘andere tijden’ waren:
Motor: 2.866 cc met 160 pk
Gemiddeld brandstofverbruik: tussen de 14 en 20 liter per 100km
Topsnelheid: 181 km/u
Acceleratie: 0-100 km/u 14,6 sec
Nieuwprijs: Hfl 25.194, dat is EUR 11.433.
De link naar deze publicatie van Autotest historie staat hier op Facebook.
Deze auto is ook getest door Autovisie in het onderstaande artikel:
Fiat 130: Prijslijst – Listino prezzi auto – Price guide – Preisliste PKW




De prijslijsten van KNAC “kies uw auto 1976” laat een bedrag voor de Fiat 130 coupe van
f 50.810,- zien waarbij de automaat nog eens f 1.554,- extra is.
Fiat 130 NL meeting 2021 in Duitsland.

Van vrijdag 17 september tot zondag 19 september 2021 is de Nederlandse Fiat 130 meeting in Duitsland geweest,
Filmpje van de meeting.
Overal fiats 130, hoeveel tel je er?
In totaal waren er 15 Nederlandse en Duitse auto’s aanwezig.
Het programma was:
Vrijdag 17 september 2021
- Aan het einde van de middag of begin van de avond verzamelen in het hotel;
- 19.30 uur: Zorg dat je in ieder geval voor 19.30 uur aanwezig bent want dan is de gezamenlijke begroeting met een glas bubbels;
- 20.00 uur: we gaan aan tafel voor ons eerste gezamenlijke Duitse s avondmaal (soep, saladebuffet, hoofdgerecht en toetje);
- hierna geen officieel programma, gewoon gezellig bijbabbelen in de bar over benzine- en niet benzine gerelateerde zaken.
Zaterdag 18 september 2021
- 08.00 – 10.00 uur: ontbijt;
- 10.15 uur: Gentlemen & Ladies start your engines! Als eerste rijden we 2 kilometer naar de foto locatie.
- 10.45 start van de een rondrit van ca. 140 km. door het Sauerland. Een erg mooie en afwisselende rit met voldoende vertier buiten de 130;
- 17.00 aankomst terug in Hotel Löffler;
- 19.30 diner;
- hierna trekt de Fiat 130 community zich terug in de Bierstube van het hotel.
Zondag 19 september 2021
- 08.00 – 10.00 uur: ontbijt;
- einde van het officiële programma.
Sfeerimpressie:
Fiat 130 in Egypt

Pictures of Abdel Halim Hafez’s car gifted to him by King Hassan II.. Saved his life because of its speed.
Own the brown nightingale, Abdel Halim Hafez, a number of wonderful and very rare cars, among them a car he received as a gift from the late King Hassan II of Morocco, which is Fiat130 model 1969, which had a 3200 cc engine with automatic transmission, silver color.
The Italian car had only 4 copies in Egypt, one with President Sadat and one with the owner of the Fiat company, another with the British ambassador, and the fourth was in the possession of the Brown Nightingale.
In an interview with Al-Youm Al-Sabaa newspaper with his nephew, Muhammad Shabana, he says that that car saved the life of the late star, as he was in his villa in Ajami, and he had a bleeding and had his driver Abdel Fattah with him, so I helped him to go to Dr. Yassin Abdel Ghaffar in about two and a quarter hours in the pyramid, where The speed of the car is 260 km per hour.
It is noteworthy that the 1969 Fiat 130 has a V6 engine with a five-speed automatic transmission, and it accelerates from stability to 100 km / h in just 9 seconds, reaching a top speed of 190 km /h.
Fiat 130 Maremma

Op de salon van Geneve in 1974 presenteerde Pininfarina een shooting brake op basis van de Coupé. Hoewel drie jaar na de presentatie van de Coupé, leken beide auto’s wel tegelijk te zijn getekend, zo perfect in balans zijn de ontwerpen. De lange ranke lijnen dwingen nog steeds veel respect af. In het Japanse tijdschrift Car Styling schreef men destijds dat deze break alle eerdere breaks op het gebied van vormgeving had overtroffen. Ondanks de bijzonder mooie vormgeving is ook dit voorstel nooit in productie gegaan. De slechte verkoopcijfers van de Coupé zullen ongetwijfeld een rol hebben gespeeld. Pininfarina bouwde er drie exemplaren van. Eén hiervan is nog te bewonderen bij Pininfarina zelf.
Een andere is in het bezit van een verzamelaar.
Bovenstaande foto komt uit het boek Pininfarina Cinquantanni.

Op het internet staat een Argentijns autoblog Retrovisiones.com. Zelfs hier een heel artikel over de Fiat 130 Maremma, klik hier voor het artikel.

Chefsache – Fiat 130 gegen Opel Admiral

Die Website Zwischengas.com veröffentlichte diesen Artikel über den Fiat 130
Chefsache – Fiat 130 gegen Opel Admiral
Das Jahr 1969 brachte es an den Tag. Die Menschheit strebte nach Höherem. Nicht nur, dass Neil Armstrong am 2. Juli um 3:56 MEZ als erster Mensch den Mond betrat, auch im kleinen Europa brach eine neue Zeitrechnung an. Nach den Studentenunruhen im Jahr zuvor, wehte ein Geist des Aufbruchs durch Europa. Weg mit dem alten Kleinwagenmief der Nachkriegszeit und endlich etwas Luxus zeigen und genießen. Die Mittelschicht war gut situiert und in den Chefetagen freute man sich über gute Geschäfte. Da durfte der nächste Dienstwagen ruhig etwas größer ausfallen.
Fiat im Erfolgsrausch
Der neue Wohlstand war auch für Fiat das Startsignal für den Aufbruch in neue Klassen. Die Italiener spielen damals eine herausragende Rolle am Automobilmarkt in Europa. Die Kleinst- und Kleinwagen der Italiener verkaufen sich gut, die Autos genießen einen veritablen Ruf bei den Exportländern und mehrfach werden Modelle der Turiner zum Auto des Jahres gekürt. Eine Auszeichnung, die einst Garant für hohe Produktgüte und beachtliche Absatzsteigerungen war. Doch es sind eben Klein- und Mittelklassewagen, mit denen man das Geld verdient. Zu wenig für den Konzern und für Fiat Chef Agnelli auch zu wenig Prestige. Ein Luxusliner muss her. Einer, der es vor allem mit den deutschen Granden wie Mercedes und BMW aufnehmen kann und der diese mit italienischem Flair und technischer Extravaganz aus dem Fokus der Zielgruppe kegelt.
In der Diktion soll der neue Wagen herrschaftlich aber nicht protzig sein, so Fiat in einem Pressetext. Keine Frage, die Turiner wollen vor allem die Lenker der Wirtschaft von ihrem Produkt überzeugen. Die Idee für den Fiat 130 ist geboren und sein Lastenheft schnell erstellt. Ein schickes aber schlichtes Design, ein eleganter und großzügiger Innenraum sowie ein V6-Motor mit ordentlich Leistung, dazu eine serienmäßige Automatik. Das alles ist nicht neu im Autobau. Für Fiat ist es aber beinahe so etwas wie der erste Schritt auf dem Mond.
Opel als Gegenspieler
Die Bemühungen der Italiener sieht man in Rüsselsheim mit Gelassenheit. Dort hat man, als Erfüllungsgehilfe von GM, gerade die zweite Generation der bislang erfolgreichen KAD-Baureihe auf Kiel gelegt, wobei dem Opel Admiral die Hauptrolle zukommt. Das Modell in der Mitte der Baureihe hat unübersehbare amerikanische Einflüsse, besticht durch bulliges Design, viel Platz und durch einen modernen Reihensechszylindermotor mit einer Einspritzanlage. Im Detail ist es, wie sein Vorgänger, zwar wenig ausgefeilt, doch die Kundschaft war bislang zufrieden mit dem robusten Opel. Das selbst die hochwertigeren Diplomat Modelle mit dem gleichen Antrieb lieferbar sind, soll den Erfolg des Admiral nicht bremsen, denn dieses gewisse Understatement ist es eben auch, was die Kunden an dem Opel begeistert. Der ist am Ende zwar immer noch einen Steinwurf von den vergleichbaren Modellen von BMW und Mercedes-Benz entfernt, kann aber als direkter Konkurrent des Fiat gelten, wenn er auch fast 4000 DM günstiger ist, als der Italiener.
Lesen Sie den Rest des Artikels hier
Fotogalerie «Chefsache – Fiat 130 gegen Opel Admiral»
DH-73-58 (1972) -NL-

Kenteken: DH-73-58
Bouwjaar: 1972
Chassis nr.: 1401
Al sinds 1993 heeft deze auto standplaats Amsterdam. Eigenhandig, door Peter van Wijk rijdend uit Italie gehaald toen dat gewoon nog kon.
Deze 130 komt oorspronkelijk uit Rome en had kenteken Roma N74118. Al heel lang wilde ondergetekende een Coupe, een handgeschakelde en eentje die na wat onderhoud direct kon rijden, geen restauratieproject. Tijdens een Italietripje uitgekomen bij fa. Autodem in Bazano, een sloperij gespecialiseerd in Fiat 130. Hier stond deze auto, welke te koop was aangeboden door iemand uit de omgeving. Ik heb de auto goed in me opgenomen en thuis via de fax heen en weer onderhandeld. Ik sprak geen italiaans en zij enkel italiaans… Uiteindelijk de auto gekocht en afgesproken dat de 130 rijklaar afgeleverd zou worden.
Met een zak cash geld en 3 vrienden togen we een vrijdagavond in 1993 naar Italie om de auto op te halen. Zaterdagmorgen de auto bewonderd en de laatste checks uitgevoerd. Helaas kwam er bij het betalen een kink in de kabel. De eigenaar had niet begrepen dat de auto het land zou verlaten en wilde de auto daarom niet aan mij verkopen. Had iets met belastingwetgeving en kentekenplaten te maken.
De oplossing was dat ik de 130 van Autodem zou kopen, de auto moest dus overgeschreven worden van de oude eigenaar naar Autodem. Vervolgens koop ik de auto weer van Autodem. Zij hadden het vertrouwen dat ik de kentekenplaten zou retourneren.
Dat overschrijven moet bij een Notario gebeuren en die werken niet innhet weekeinde, dat kan pas maandag. Wat nu?
We splitsen de groep, 2 man gaan naar huis en 2 man blijven achter, in afwachting van maandag. We nemen het er van en genieten op het terras van dit ongepland verblijf.
Het papierwerk was maandag snel geregeld, niets stond de terugreis in de weg. Heel onwennig rijden we weg. De auto heeft jaren stil gestaan en moet nu 1400 km. naar zijn nieuwe thuis rijden. De banden moeten wennen, de meters moeten wennen, eigenlijk moet alles wennen, de inzittenden ook. We zijn gespitst op ieder vreemd geluid. Na ca. honderd kilometer begint het vertrouwen te komen. Alles doet het, geen rare geluiden, geen trillingen, geen vreemd gedrag van de auto, etc. Voorzichtig komt er een glimlach op onze gezichten.
Uiteindelijk is enkel, op een te verhelpen kortsluiting in de verlichting na, alles goed gegaan en zijn we veilig in Amsterdam aangekomen.
Wat een avontuur!
Peter van Wijk
———————————————————————————————————
Januari 2013 is deze auto verkocht en heeft nu een nieuwe eigenaar in Duitsland gekregen.
TO 22438 F (1971) -I-

Numero di targa: TO 22438 F
Numero di telaio: 71
l’anno di costruzione: 1971
English:
In the cold winter of 1983, an entrepreneur from Turin was wondering which Christmas gift to give himself. A strange and funny phone call solved all his doubt. A friend of him, owner of the Fiat dealer of Rosta (little city close to Turin) asked him: “Here have we got a strange car, with a strange paint, but it was owned by Giovanni Agnelli. Are you interested?” The man hurried to this little city. He fell in love immediately. She was the Fiat 130 coupé chassis number 71., painted in cherry red light metallic. This extra-series painting was a special will of Giovanni Agnelli for his luxury coupé branded Fiat, but with gala dress made by Pininfarina. This ch n° 71 is coupé pre-series and, having the privilege to be a friend of the pleasant entrepreneur, I can tell you all the fashion of this car. Like the all pre-series this coupé owns some little, but clear, differences from the normal Fiat 130 coupé. Of course, painting is the main and most fashionable evidence. The original plate is one of the most famous. It belongs to the consequential plate eternalized by some picture printed on the most famous car magazine from 70’ (Quattroruote, Motor Italia, AutoVisie, L’automobile and so on). In fact she’s plated TO F 22438. The rear badge “Fiat 130” on the right part of the trunk is the one with bigger character as all pre-series (like the ch n° 8 and 68). “Pininfarina” badges on the lateral side are only the vertical ones. The extended ones below are not present. The central consolle in front of the gearbox leverage present different electric windows switches. This car own a manual ZF gearbox. This car had a very adventurous life. Used as everyday car to run from Turin to Rome and reverse in only one day, or as holiday car for relax vacation in Trentino Alto Adige. A life full of satisfaction and success. This car was bought with 22.000 km and now has 35.000 km.
Italiano:
Fiat 130 Coupé, One-off, 1971
Una delle Fiat 130 Coupé personalizzate possedute dall’avvocato Agnelli apparteneva al lotto delle preserie ed aveva il numero di telaio 71.
Era dipinta in una particolarissima tonalità di rosso ciliegia metallizzato, richiesta e approvata dell’Avvocato.
Come tutti gli esemplari appartenenti alle preserie di produzione, era caratterizzato da piccole, ma evidenti differenze rispetto a quelle che furono poi le Fiat 130 Coupé delle serie definitive, quali:
– la targhetta posteriore, recante la scritta “Fiat 130”, a caratteri dilatati;
– gli stemmi “Pininfarina” laterali senza le scritte lineari sottostanti;
– la consolle centrale, posta davanti alla leva del cambio e i comandi degli alzavetri elettrici differenti da quelli montati successivamente sulle Fiat 130 Coupè di serie;
– il cambio montato era uno ZF.
Era targata TO F22438.
Italiano:
Nel lontano inverno del 1983, un simpatico imprenditore torinese era in ambasce su quale regalo di Natale farsi. Una curiosa telefonata lo tolse dall’imbarazzo. Erano dei suoi conoscenti che lo chiamavano dalla succursale Fiat di Rosta, microbica cittadina a pochi chilometri da Torino. “Abbiamo qui una vettura che non sappiamo cosa sia, di un colore strano, ma era di Gianni Agnelli. Interessa?”. La curiosità fece schizzare il simpatico Ingegnere a Rosta. Se non fu amore a prima vista, fu qualcosa di molto simile. Era lei. La 130 coupé telaio 71. Colore ciliegia metallizzato. Un colore particolare voluto dall’Avvocato Agnelli per la lussuosissima coupé con il marchio Fiat, ma il vestito da sera di Pininfarina. E, oltretutto, la n° 71 è una pre-serie. Avendo il privilegio di essere amico del simpatico ingegnere, ho anche la possibilità di raccontare tutto il fascino della n° 71. Come tutti i pre-serie è caratterizzata da piccole, ma evidenti, differenze da quelli che saranno poi le 130 coupé di serie. Esteriormente la verniciatura extra serie è l’elemento di maggior particolarità e maggior fascino. La targa, originale, è una di quelle consequenziali note in tutti gli articoli dell’epoca (Quattroruote, Motor Italia, AutoVisie, L’Automobile), ovvero TO F22438. La targhetta posteriore “Fiat 130” è quella a caratteri dilatati tipica dei pre-serie (presente, infatti, anche sulla n° 8 e 68). Gli stemmi “Pininfarina” laterali sono solo quelli orizzontali, mentre non sono presenti le scritte lineari sottostanti. La consolle centrale davanti alla leva del cambio e i comandi degli alzavetri elettrici differiscono lievemente da quelli di serie. La n° 71 monta un cambio meccanico ZF. Questa vettura ha vissuto momenti memorabili in giro per l’Italia. “Tour de force” lavorativi che le hanno visto fare Torino – Roma – Torino in giornata, o più rilassanti viaggi di piacere nel Trentino Alto Adige. Insomma: una vita vissuta con successo e soddisfazione. Acquistata con 22.000 km, ad oggi questa splendida pre-serie segna 35.000 km sul tachimetro.
130 Pavesi look-a-like?

Pavesi?? Oh ja, die Italiaanse wegrestaurants. Fout. Er bestaat (bestond?) een gelijknamig Italiaans carrosseriebedrijf. Helaas is alles rond dit bedrijf in nevelen gehuld. Op internet kom je weinig aan de weet over deze onderneming; er bestaat wel een webadres maar er hangt geen website aan vast. Jammer, want het verhaal wil dat Pavesi een Fiat 130 Coupé Fuoriserie bouwde. Een Italiaans clublid had (heeft?) er één. De vraag is: hoe ziet dat ding eruit? De auto zou te herkennen zijn aan een zwart vinyl dak. Nou bestaat er wel een foto van een Coupé met een zwart vinyl dak op een autotentoonstelling. Alles wijst er dus op dat dit de 130 Pavesi moet zijn, ware het niet dat de naam van Pininfarina boven de stand hangt…
Museo Storico della Motorizzazione Civile Roma

Nu, 16 maart 2021, zijn 40 jaar verstreken sinds die ochtend van 16 maart 1978, waarin de Italiaanse politicus Aldo Moro op de Via Fani in Rome werd ontvoerd door de Rode Brigades en zijn escorte op brute wijze werd vermoord.
De ministeriële blauwe Fiat 130 waarin de president van de christen-democraten Moro zat (samen met maarschalk Oreste Leonardi en chauffeur Domenico Ricci) staat in het Museo Storico della Motorizzazione Civile (Via Di Settebagni 333) in Rome.
In 2019 is dit museum opengesteld, er zijn speciale toestemmingen nodig voor entree.
In dit Italiaanse blog staat nog meer informatie over dit museum en de historie hiervan.
Over de verschrikkelijke ontvoering van Aldo Moro zie ook:
130 postzegel

Dat er zelfs postzegels zijn gedrukt met een Fiat 130 wisten waarschijnlijk niet veel mensen. Welke waarde de postzegel heeft en uit welk land het komt is niet duidelijk.
Verkocht: trekhaak Fiat 130

Te koop en inmiddels verkocht: Brink-trekhaak, specifiek gemaakt voor Fiat 130 (zie label).
Past volgens de kenners zowel onder de Berlina als onder de Coupé. Ik heb hem vorig jaar van een liefhebber gekocht, maar later een zware caravan aangeschaft, die ik met een sterkere auto ga trekken.
Toen betaalde ik 100 euro voor de haak en voor dat bedrag mag hij nu weer weg.
Fiat 130 onderhoud door Classic Paradise

Bij Classic Paradise repareren ze met hart & ziel alle soorten en maten klassiekers en youngtimers. Dit alles in een unieke Jaren 80 ambiance. De Fiat 130 is hier zeker in goede handen, mede eigenaar Job bezit en restaureerde zelf zijn Fiat 130 Coupé.
Bij Classic Paradise mochten ze al heel wat Centotrento’s in de werkplaats verwelkomen, zelfs van over de landsgrenzen. Coupés zowel als Berlina’s.
Onderdelen zijn niet altijd even makkelijk vindbaar maar dankzij hun ervaring en uitgebreide netwerk, krijgen ze het vrijwel altijd voor elkaar. Ook in technisch opzicht hebben deze auto’s nog maar weinig geheimen voor Classic Paradise. Zij kunnen zich rustig ‘Fiat 130 Specialist’ noemen.
In dit portfolio op de website van Classic Paradise staat een uitgebreid overzicht van de vele en uiteenlopende werkzaamheden die aan deze auto’s zijn gedaan. De foto’s staan beslist niet in chronologische volgorde, het betreffen meerdere auto’s en tussen de technische taferelen staan ook een aantal leuke sfeerbeelden.
Classic Paradise
Ambachtshof 17
5317 NN Nederhemert
E-mail: info@classicparadise.nl
Tel: 0418 – 76 90 03
Fiat 130, belangrijkste gegevens en afmetingen

Fiat 130 2800
Download: Fiat 130 2800 alle gegevens
Fiat 130 3200
Download: Fiat 130 3200 Berlina alle gegevens
Fiat 130 3200 Coupe
Download: Fiat 130 3200 Coupe alle gegevens
Zie hieronder voor nog meer gegevens van wat andere Fiat modellen:
Fiat Dino coupe 2400 alle gegevens
Elshout Engineering, also for Fiat 130 parts

This website contains lots of parts and information about the Fiat 130, but also the Fiat Dino and Lancia Thema.
Be impressed by the goals of Elshout Engineering: Passion, perfection and craftmanship.
Read another post about the electronic ignition of the Fiat 130 by Elshout Engineering.
Enjoy the website of Elshout Engineering.
Fiat 130 Coupé

Bovenstaande foto komt uit het boek Pininfarina Cinquantanni.
Originele beelden van de introductie.
A majestic blend of severity and grace, boldness and subtlety, sharp angles joined by soft curves, the Fiat 130 Coupé was a true catwalk beauty, a masterclass Pininfarina classic that was widely copied in the Seventies but never equalled. That commercial success eluded it was more to do with social problems ” the utilitarian connotations of the Fiat brand in an image-driven luxury Coupé sector ” than any failings endemic to the car. In every respect, the 130 lived up to the sophistication that its styling projected, an opulent, exotic, refined and thoroughly engineered car built to a standard rather than price.
Launched in 1971, it was current for six years and 5,000 units, but not even the patronage of celebrities such as Sophia Loren, Marcello Mastroianni and Dusty Springfield (hers had gold-plated door handles) could raise its profile. In saloon form, the 130 had been around since 1969, a formal dignified vehicle for high-ranking members of the Italian church and state. It was big and imposing and looked like the progeny of a one- night stand between a ZIL and a Mercedes 600, but it wasn’t much fancied outside the Italian market.
A glamorous coup sister, Fiat hoped, would raise its game. When Sergio Pininfarina revealed the 130 Coupé at Turin in 1971, it must have been with relief, for this was the stylist’s first showstopping design after a year or two in the doldrums. In a sense, there was nothing dramatic or radical about the 130. It was a sober, exquisitely proportioned, large, two-door car, a fusion of gentle nuance and suggestion, presence, poise and dignity.
It seemed to come out of nowhere yet the 130 was clearly a successor to the taut, angular, three box formality of the influential Lancia Flaminia Coup. Given that Fiat bought Lancia in 1969, the 130 might have fared better if it had been Lancia-badged. Simple, chisel-edged and nicely detailed, the 130 had a well- judged body- to-glass ratio that allowed a luminous cabin and a slender roof with steeply raked screens. The oblong Carrello headlights, never used on any other production car, gave the 130 a distinctive face. But the big Fiat was unencumbered with any other jewellery, apart from simple, rubber-capped bumpers, chrome highlights around its window frames, and distinctively flush, rectangular door handles. Its surfaces were clean and bold, the large front-hinged bonnet formed eyebrows above the headlights, while the boot lid was relieved by a gentle lip. The sides could have looked bland, but a light crease ran between the wheel arches at knee height to break up the large expanse of door skin and quarter panel. Massive doors gave entry to a hedonistic cabin which eclipsed the opposition in terms of design, equipment and the ability to seat four adults in regal comfort. Based on the saloon floor pan, the Coupé had an identical wheelbase and track to the four-door version, but it was lower and four inches longer, looking well shod on its fat 205/70 Pirellis and Cromadora alloy wheels. The bodies, built from poor Russian steel (Fiat’s payment for building the Lada factory) were built in small numbers at Pininfarina’s Grugliasco plant and painted and trimmed by Fiat at its Rivalta works. In northern markets the 130’s bodywork would crumble before owners’ eyes. The whole design was so accomplished compared with Pininfarina’s then recent work that those with a Machiavellian turn of mind suggested that the 130 Coup had been styled by Fiat, and Pininfarina had merely put its name to it. To this day, the author of the 130 remains anonymous, as all Pininfarina’s stylists did until recently. Whatever the case, the appearance of the 130 Coupé was an epiphany for Pininfarina. At last, it seemed the company had found its way again after the death of its founder Battista Pininfarina in 1967. A year after its introduction, the Coupé won the Style Auto award, presented by a jury of international car stylists.
It defined all its big car design commissions for more than a decade to come. Arguably, all of them failed to recapture the purity of the original.
The Rolls-Royce Camargue that emerged a few years later was derived from the 130, yet the architecture had been corrupted, as the shape descended into ostentatious caricature. At the other end of the scale, the 1975 Peugeot 604 emerged as a cheap, bland, four-door mass production interpretation. Not even the Ferrari 365GT/4 of 1972 managed to outpoint the Fiat among the style critics, even if it outlived its inspiration by many years. Perhaps only the 1976 Lancia Gamma Coupé, replacement for the 130 Coupé in the Fiat empire, successfully reinterpreted the spirit of the 130 Coupé and made the style its own. Pininfarina was so pleased with the car that it tried to persuade Fiat to expand the 130 range with a pair of one-offs based on the production coupé. The 1974 Opera was merely a four-door version of the coup and would have been a natural successor to factory-bodied 130 saloons.
The quad-cam V6 was initially offered in 2.8-litre form, but was extended to 3.2-litres in 1971, just before the launch of the handsome coupe in 1972. It was that car which really captures the imagination today. With straight-edged styling from Pininfarina’s Rolls-Camargue/Lancia Gamma Coupé period, the 130 Coupé has a vast and intimidating presence.
More intriguing was the Maremma, a three-door estate that tapped into the contemporary fascination with sporty load-luggers. But if a Scimitar GTE was all horseboxes and village ftes, the Maremma was designed for a suave world of martini-quaffing jet-setters. Pininfarina built three Maremma 130s in 1974. They were modified from the B-pillar rearwards with a hatch rear door; the rich velour of the standard Coupé was replaced with a combination of Alcantara and leather. The Fiat boss Gianni Agnelli, the ultimate playboy, used one of the Maremma prototypes himself for many years. It did the motor show circuit in 1974 (along with the Opera) to great acclaim, but Fiat didn’t give the go-ahead for production. In a classic-car market obsessed with clich, only a few true cognoscenti remember and appreciate the Fiat 130 Coupé. If you can find one, they come cheap: pounds 6,000 buys a beauty. Amid the chaos and indifferent cars that are Fiat’s current plight, it is hard to believe it ever produced anything so good.
(door Martin Buckley uit The Independent)
Of klik hier voor het artikel op internet.
Fiat 130 Coupé production figures:
1971: 347
1972: 1746
1973: 1344
1974: 617
1975: 197
1976: 221
1977: 19
Totals: 4491
From designer Paolo Martin a drawing of the early stage dashboard:
1970 Master Model 130 Coupe:
Official photoshoot:
See the pictures of the production of the coupe on this page
Fiat 130 clubs and Webpages

De Fiat 130 wordt in vele landen ondersteund door clubs en/of websites.
Zie onderstaand overzicht:
Nederland: De Nederlandse Fiat 130 website
Duitland: Fiat 130-er Club Deutschland
Italie: FIAT 130 owners club Italia
Finland: FIAT 130 Club of Finland
Op Instagram ook aandacht voor de Fiat 130;
Fiat 130 register (I) (the biggest source of rarest pics on Instagram)
We vonden de volgende Facebookpagina’s over de Fiat 130.
(inloggen op Facebook is noodzakelijk.)
Fiat 130 cars of the World (GB)
Fiat 130 (D)
Fiat 130 Coupe Appreciation Society
Fiat 130 Owner’s Club Italia (I)
Info Fiat 130 (F)
Italyherewe.com (NL)
—————————————————————–
Iets toevoegen? stuur een e-mail
—————————————————————–
Van deze pagina’s zijn de volgende foto’s overgenomen:
DZ-68-40 (1972) – NL –

Oorspronkelijk kenteken: AUF 123 K (GB)
export naar België: O-AZB-024 (B)
Huidig kenteken: DZ-68-40 (NL)
Bouwjaar: 1972
Chassis nr.: fiat130BC*0000302*
Van Nederlandse liefhebber deze 1e serie uit 1972 met een automaat.
De kleurstelling is donkergrijs met een beige velours interieur. De auto is geheel compleet en uitgevoerd met de optionele airco. Destijds nog navraag gedaan bij ‘Centro Storico Fiat’ maar daar was helaas geen aanvullende informatie voorhanden.
Volgens het RDW is de eerste toelating van 15-9-1972, het serie nr 130BC0000302 echter geeft aan dat het om een vroeg productie nummer gaat en waarschijnlijk al in 1971 van de band is gerold.
De kilometerstand staat nu, eind 2020, op 114.500 km, hiervan ca 5.000 km gereden door de huidige eigenaar in de afgelopen 2 jaar tijd.
De auto heb ik een paar jaar geleden gekocht van een enorme liefhebber in België. Ik ben via Peter van de 130 club met hem in contact gekomen toen hij achter de schermen te koop werd aangeboden. Deze man had omstreeks 2013 de auto uit Engeland geïmporteerd. De auto is destijds met een Italiaanse familie mee verhuisd naar Engeland (de originele dealer sticker zit nog op de achteruit alsmede op de kentekenplaat – fijne details). De auto heeft in verschillende Engelse autobladen gestaan en heeft ook opgetreden in een hele oude Top Gear episode (deze staat op Youtube).
De Belgische eigenaar heeft zijn auto vertroeteld is misschien wel een understatement. De auto was gestald in een geconditioneerde ruimte met abonnement. Al het
onderhoud is gedaan bij Officina Valenti in Brussel. Hiervan zijn alle rekeningen aanwezig, een vluchtige telling komt richting de € 20k. De reden van verkoop was
de opkomende milieu problematiek en toekomstige auto beperkingen. Er is een oud taxatie rapport uit 2015 met een waarde van € 30k bij de auto.
Zelf heeft huidige eigenaar enorm veel plezier aan de auto beleefd. Met als hoogtepunt een bezoek aan de Pininfarina windtunnel in Gruliasco – Turijn waar een ontmoeting plaats vond met de ontwerper Paolo Martin.
Paolo heeft voor de auto gesigneerd op de zonneklep.
Een mooi moment was ook een deelname aan Concours Soestdijk:
Los van bovenstaande is de auto technisch zeer goed, maar ook optisch is de auto van binnen en buiten in uitstekende staat.
In onderstaande magazines vervult deze 130 de hoofdrol: