De auto’s van het bloedbad in via Fani Rome 40 jaar later

Waar zijn de Fiat 130, de Alfetta en de Fiat 128 welke symbool staan van de aanslag van de Rode Brigades op het hart van de democratie.
Op 16 april 1978 verschenen de beelden van die drie auto’s in een dodelijke omhelzing op de hoek van via Fani en ging via Stresa de wereld rond.

De auto’s van de president van de Christendemocraten Aldo Moro waar de 5 mannen van de escorte in omkwamen en waar de staatsman zelf werd ontvoerd door het snelle en dodelijke optreden van het commando van de Brigades
Rosse heeft vier decennia doorgemaakt en is een onuitwisbaar symbool van die bloedige aanval op het “hart van de staat”.

Giovanni Ricci is de zoon van een van de slachtoffers van via Fani, de politieagent Domenico Ricci, Gouden Medaille voor Burgerlijke Waarde.
Toen hij zijn vader verloor, kwam hij om het leven door brigadevuur terwijl hij op de bestuurdersstoel zat van de blauwe auto van de President Moro, Giovanni was pas twaalf jaar oud.
Vandaag is hij voorzitter van de Domenico Association Ricci, die actief betrokken is bij het levend houden en doorgeven aan toekomstige generaties ter nagedachtenis aan de slachtoffers van het bloedbad van Via Fani en in het algemeen aan alle slachtoffers van terrorisme.

Giovanni Ricci zou ook graag zien dat de auto’s die de hoofdrolspelers waren van die tragische ochtend onderdeel zouden worden van de projecten die door de vereniging worden gepromoot.

De zoon van de benoemde Domenico droomt van de terugkeer naar de omstandigheden van 40-jaar geleden op 16 maart zodat ze deel kunnen uitmaken van een 1:1 diorama van de scène die de Italiaanse geschiedenis veranderde:
een levensgrote reconstructie van de hinderlaag in via Fani.
Prioriteit heeft echter dat de roest op de 3 betreffende auto’s niet dit historische erfgoed opeet dat toebehoort aan alle Italianen die dat hebben beleefd en aan de jongeren die, dankzij het educatieve potentieel dat wordt vertegenwoordigd door de drie auto’s, met eigen ogen konden herbeleven wat er gebeurde in het “donkerste uur” van het democratische Italië.

Hier is het verhaal en de huidige staat van de drie auto’s van het bloedbad via Fani, geïllustreerd door de foto’s verzorgd door Giovanni Ricci zelf.

FIAT 130 Berlina kenteken Rome L59812 geregistreerd in april 1973 op de via Fani 40 jaar later

Het is de blauwe auto waarin de Aldo Moro reisde samen met de chauffeur Domenico Ricci (MOVC) en maarschalk Oreste Leonardi (MOVC) op de dag van de ontvoering en
van het bloedbad in via Fani op 16 maart 1978.

La vettura, del peso complessivo a vuoto di 1,6 tonnellate, non era dotata di blindatura. Il motore
da 3,200 cc erogava 165 Cv. Normalmente equipaggiata con cambio automatico a 3 rapporti, l’auto
della scorta di Moro montava invece un classico cambio manuale a 5 marce.

De auto, met een totaal leeggewicht van 1,6 ton, was niet voorzien van bepantsering. De motor van 3.200 cc leverde 165 PK. Normaal gesproken uitgerust met een automatische versnellingsbak met 3 versnellingen maar deze auto
had in plaats daarvan een klassieke handgeschakelde vijfversnellingsbak.

De 130 verkeert in een redelijk goede staat van onderhoud, met opgekrikte wielen.
Het raakt meteen het kogelgat dat duidelijk zichtbaar is in het onderdeel bovenkant van de voorruit. Zowel het glas van de voorste zijruiten als dat van de zijruiten ontbreekt
deflectors, die werden verbrijzeld in de hinderlaag van 16 maart 1978.
Aan de rechterkant zie je de uitgangsgaten van de kogels die Domenico Ricci en Oreste Leonardi hebben gedood. Het interieur van de auto
verkeert in slechte omstandigheden, vooral als gevolg van de inspecties van de onderzoekers.
Het rechter voordeurpaneel ontbreekt en het plaatwerk van de 130 laat de kogelgaten uidelijk zien. De bekleding van de stoelen is op meerdere plaatsen uitgesneden, terwijl de achteruitkijkspiegel
afgebroken op de middenconsool ligt. De versnellingspook mist de originele knop. De identificatielabels van de treffers zijn nog steeds aan het interieur en aan de carrosserie bevestigd.

De tekst over de Alfetta en Fiat 128 is hier niet opgenomen, deze kun je lezen in het oorspronkelijke bericht op internet: Link

 


Abbiamo provato la Fiat 130 3200.
La 130 fu l’auto ministeriale del Presidente Aldo Moro e di altri deputati negli anni 70.

La scorta del Presidente Moro, venne barbaramente trucidata in via Fani, a Roma, il 16 Marzo 1978.
I loro nomi :
Capo scorta, Maresciallo dei Carabinieri, Oreste Leonardi.
Autista del Presidente Aldo Moro, Appuntato dei Carabinieri Domenico Ricci.
Capo pattuglia seconda auto, Vice brigadiere di PS, Francesco Zizzi .
Autista seconda auto, Agente di PS, Giulio Rivera.
Componente seconda auto, Agente di PS, Raffaele Iozzino.

YouTube


Dai un’occhiata anche a questi post sul rapimento di Aldo Moro: