prototype

prototipo Fiat 130 Coupe

De Fiat 130 Berlina werd in Italië vooral bestuurd door hooggeplaatste personen van kerk en staat, maar in het buitenland vond men de auto niet fancy genoeg. Fiat hoopte dat de introductie van een stijlvolle tweedeurs coupé daar spoedig verandering in zou brengen.

Pininfarina, die al een aantal malen uit eigen initiatief op tentoonstellingen naar buiten getreden was met exclusieve Coupe’s op basis van de 2300, waaronder de ‘Lausanne’, mocht de auto vormgeven. Bij Pininfarina is het Chef ontwerper Paolo Martin die uiteindelijk degene is die de 130 Coupé zal tekenen.

Fiat 130 schets

Het ontwerpproces laat zien dat er veel verschillende ideeën werden uitgeschetst. Er werd aanvankelijk gedacht aan een ronder en traditioneler model. Uiteindelijk krijgt de auto zijn definitieve strakke vormen en rechte vlakken. Opvallend is dat de ingedeukte achterkant van de vroege modellen tot aan het einde toe gehandhaafd blijft. De achterklep loopt door naar beneden tot aan de knik in de carrosserie die over de volle zijkant van de auto loopt. Pas helemaal aan het eind verdwijnt het reliëf op de achterklep en worden de achterlichten om een hoek geplaatst. Nog weer later verplaatsen ze een stuk naar boven zodat ze niet meer lijnen met de knik over de zijkant. Eerlijk gezegd is die laatste ingreep jammer. Zo te zien lijken die lage achterlichten beter in verhouding, maar waarschijnlijk vond men het destijds moderner om het glasoppervlak te vergroten.
Fiat 130 schets

 

paolomartin
Paolo Martin werd op 7 Mei 1943 geboren in Turijn. Na een technische studie begon hij zijn carriere in 1961 in de Studio Technico van de bekende auto-ontwerper Giovanni Michelotti. Gedurende vijf jaar leerde hij daar ontwerpen, modelleren en construeren.

Paolo Martin designer Fiat 130 Paolo Martin designer Fiat 130 Paolo Martin designer Fiat 130

In 1967 verruilt hij de Studio van Michelotti voor die van Nuccio Bertone, om vervolgens al na een jaar te beginnen als chef ontwerper bij Pininfarina. Daar zal hij zijn belangrijkste auto’s creëren.  Hij ontwerpt daar o.a de futuristische BMC 1800 (1967), een belangrijk studiemodel die de inspiratiebron kan worden genoemd voor de ontwerpers van de Rover 3500, de Lancia Beta, de Citroen CX, de Citroen GS en de Alfa Romeo Alfasud .

Met de vormgeving van de Fiat 130 Coupé (1970), waarvoor Pininfarina een prijs ontvangt van het designtijdschrift  ‘Style Auto’ , heeft Paolo Martin een andere belangrijke designtrend gezet voor de komende tien jaar. De vormgeving krijgt overal navolging en oogt modern tot aan de jaren tachtig.

Fiat 130 interieur schets

Verder is hij verantwoordelijk voor de ontwerpen van productiewagens als de Peugeot 104/104 Z (1967), de Rolls Royce Camargue (1970) en de Lancia Beta Montecarlo (1970). Maar ook voor spraakmakende prototypes als de Ferrari Modulo (1967) en de NSU RO80 Pininfarina (1971).

Fiat 130 schets

Van 1973 tot 1976 ontwierp Paolo Martin auto’s voor Ghia en motorfietsen voor Moto Guzzi en Benelli.  In 1976 begint hij als zelfstandig industrieel ontwerper. Eén van zijn eerste zelfstandige  ‘automotive’ klussen is het ontwerp van de Stutz Royale. Later werkt hij voor Fiat, Nissan, BMW en Subaru.

tekening Fiat 130 coupe

Fiat 130 coupe tekening

tekening Fiat 130 coupe

tekening Fiat 130 coupe

Fiat 130 coupe tekening

Fiat 130 coupe tekening

Fiat 130 coupe tekening