Battista Pininfarina richtte in 1930 zijn carrosseriebedrijf Carrozzeria Pinin Farina op. Indertijd betekende dat vooral dat hij het omhulsel bouwde voor auto’s.
Dit was nog voordat auto’s van rollende banden kwamen zoals ze dat nu doen.
Nadat zijn bedrijfje in de oorlog tot stof was gebombardeerd, bouwde hij het weer op samen met zijn zoon, Sergio.
Dat deed hij op onconventionele wijze. Om een voorbeeld te noemen: door de Italiaanse rol in de Tweede Wereldoorlog waren Italiaanse merken niet welkom op de Parijse autobeurs van 1946. Pininfarina reed daarop zijn creaties naar Parijs, om ze daar prompt voor de deur van het Grand Palais te parkeren.
In dit artikel staan de top creaties van Pininfarina, en (natuurlijk) komt de Fiat 130 Coupe er ook in voor.
Fiat 130 Coupe
De grote, luxe Fiat mocht een nog wat coolere uitvoering krijgen die in 1971 op de autobeurs van Genève werd gepresenteerd. Pininfarina tekende het ontwerp, dat zich kenmerkt door een eerste stap weg van de ronde jaren vijftig-vormen die het Italiaanse designhuis daarvoor toonde.
Computergestuurd design werd steeds belangrijker in deze jaren. In 1967 zette Pininfarina het Calculation and Design Centre op in de eigen studio, waar geëxperimenteerd werd met computers.
Ook het interieur was vernieuwend en zou – zo bleek later – de voorloper worden voor veel auto-interieurs in de jaren tachtig.
De jaren zeventig waren begonnen, en de eerste tekenen van rechtlijniger computerdesign kwamen hier naar voren. Het huis won er designprijzen mee.
Het hele artikel is hier te lezen
Deze auto’s staan in Pininfarina’s Top Designlijst: