Sidebar Right
Andiamo a Garda 2024
De Hollanders gaan 1e week van september weer naar Italië.
We gaan naar een bijzonder fijne plek, het Gardameer in Italië. Maar we parkeren onze auto’s niet bij de eerste de beste ’touristtrap’ maar in Gargnano aan de westelijke oever van het Gardameer. Hier staat Hotel Gardenia al Lago, laat de eigenaar nu ook een Fiat 130 bezitten. Het hotel heeft voor ons goede parkeervoorzieningen geregeld en grenst direct aan het meer waar een grote tuin borg staat voor het echte vakantiegevoel. Hoef natuurlijk niet te melden dat je er heerlijk kan borrelen en dineren…
Over de reis:
We rijden in 2 dagen naar het Gardameer: vertrek op zaterdag 31 aug. en komen in de loop van de zondagmiddag aan in Gargnano. We verblijven 3 dagen aan het Gardameer en rijden weer in 2 dagen naar huis.
Zaterdag 31 augustus:
Er is geen centrale verzamel locatie en tijdstip geregeld. Natuurlijk staat het een ieder vrij om zelf afspraken te maken om samen op te rijden. Houdt er rekening mee dat we vandaag ca. 800 km. moeten rijden. We streven er naar om ca. 17 uur bij het hotel aan te komen.
Vertrek vanaf huis met eindbestemming Alpenmotel Säuling aan de Oberpinswang 10, 6600 Pinswang, direct over de grens in Oostenrijk aan de weg over de Fernpas. Houd er rekening mee dat dit hotel helaas geen uitgebreid ontbijt serveert.
Google Maps naar Alpenmotel Säuling.
Om 18.30 uur melden we ons ca. 5 km. verderop bij Gasthof Alpenblick waar we heerlijk gaan smikkelen en smullen.
Google Maps naar Gasthof Alpenblick.
Zondag 1 september:
Vertrek uit het hotel Aankomst in de middag bij Hotel Gardenia al Lago (en Hotel du Lac).
We rijden naar het hotel aan het Gardameer over in principe de Fernpass. Maar er is een alternatieve route, die slechts ietsje langer is en ons langs wel heel mooie bergweggetjes voert.
Ons hotel:
Hieronder staat deze route. We besluiten op de dag zelf welke route we nemen.
Belangrijk hierbij is dat we vandaag in Oostenrijk NIET over de snelwegen rijden. Let hierop want we rijden een deel van de route direct naast de snelweg, dus blijf op de 171 en niet A12.
Totaal ca. 6 uur rijden, ongeveer 370 km.
We eten, uhh dineren, in het hotel om 19.00 uur.
Maandag 2 september: 4 Meren Tour:
Lago di Valvestino, Lago d’Idro, Lago di Ledro en Lago di Garda
Gargnano – Navazzo – Capovalle – Lake Idro – Lake Ledro – Riva del Garda – Gargnano.
Koffiestop bij Bar pizzeria Cinzia aan het Idromeer.
Totale lengte ca. 120 km. duur, zonder stop en terraspauzes bijna 3 uur.
Dinsdag 3 september:
Half rondje Gardameer: Gargnano – Maderno – Pont naar Torri del Benaco – Bardolino – Lazise – Peschiera – Borghetto sul Mincio voor bezoek van het oude historische centrum.
De afgebeelde route is ca. 60 km. en je doet er zonder tussenstops zo’n 2 uur over. De genoemde plaatsjes geven je allemaal wel heel erg het gevoel dat je in Italië bent en zijn zeker een bezoekje waard. Toeristisch en dus ijsjes genoeg.
Woensdag 4 september:
Programma vandaag is een keuzemenu, een ieder doet waar hij/zij zin in heeft.
Bijvoorbeeld zijn er op rijafstand deze leuke musea te bezoeken:
- rondstruinen op de markt in Gargnano iedere woensdag,
- Mille Miglia Museum in Brescia,
- Automuseum Nicolis in Villafranca,
- bootje huren op het Gardameer en zelf erop uit,
- flaneren op de mooiste en langste boulevard van het Gardameer, Lungolago Giuseppe Zanardelli in Salo,
- bezoek het Isola del Garda het grootste eiland in het Gardameer met een boot,
- rondstruinen in Bardolino.
Donderdag 5 september:
Vertrek uit ons hotel voor eerste deel van de rit weer terug naar huis, overnachting ergens waar ze schnitzels en een bed hebben.
Deze plek is in Hotel-Gasthof zum Ritter, Neckarstraße 5, 74855 Haßmersheim, Duitsland. Dit is ca. 650 km. van ons hotel aan het Gardameer.
Google Maps
Tijdens het diner in het hotel sluiten Dietmar en Lydia bij ons aan. Hopelijk nemen ze hun schitterende witte Fiat 130 Coupe, die we bij de laatste meeting in het Sauerland ook al ontmoeten, mee.
Tolvignet: op de terugreis komen we door Oostenrijk, je kunt nu al een 1 daags, digitaal tolvignet kopen.
Vrijdag 6 september:
we gaan weer naar huis. Het werd een zeer voorspoedige reis.
Ferrari 412: The Legacy of a Classic | Tyrrell’s Classic Workshop
Met een nostalgische twist deelt Iain een persoonlijk verhaal over de Fiat 130 Coupé, een auto die in veel opzichten opmerkelijk veel op de 412 lijkt. Met een Fiat 130 Coupé bij de hand in de werkplaats, vertelt Iain over zijn reis met deze klassieke auto en hoe deze zijn passie voor exotische Italiaanse auto’s aanwakkerde.
4 mei 2024: Fiat 130 meeting Zeeland
De eerste Fiat 130 meeting van dit seizoen was op zaterdag 4 mei.
Zoals Wim Cevaal bij de laatste Fiat 130 meeting in het Sauerland al had aangeboden nu een meeting in Zeeland.
Voor de kosten hoef je het niet te laten want die zijn redelijk gering, niets namelijk… Waar vind je dat nog?
Verzamelen bij Fiat dealer AutoVermeulen aan de Pearyweg 6, 4462 GT in Goes.
De route voerde door de zak van Zuid-Beveland, lengte 50 / 60 km.
Het online platform AutoZeeland heeft een rapportage over de meeting gemaakt, je leest het hier en tevens heeeeel veel foto’s.
Filmpje
Filmpje
Filmpje
Wim super bedankt voor het organiseren van deze zeer geslaagde meeting!
MobRules, in een Fiat 130 uiteraard…
Een film(pje) van Paul Faas van HollandCentraal over het milieu waarin de Fiat 130 zich thuis voelde.
Met in de hoofdrol een Fiat 130 Coupe.
Klik op onderstaand YouTube logo om de playlist te starten met alle Fiat 130 filmpjes die door mij gemaakt zijn. Het is geen compleet beeld van de Fiat 130 maar puur waar ik zelf bij betrokken/aanwezig was.
Autoweek Classics (nr.11 – 2023) – NL
Lees het hele artikel door op de volgende link te likken. Het bestand opent in de pdf viewer.
130 postzegel
Dat er zelfs postzegels zijn gedrukt met een Fiat 130 wisten waarschijnlijk niet veel mensen. Welke waarde de postzegel heeft en uit welk land het komt is niet duidelijk.
Fiat 130 video GASI garage on Fiat 130 of Pianelli
The recent video appeared on YouTube was a thrill for all 130 lovers and Torino FC supporters. The football player Paolino Pulici, icon of all Torino FC supporters (172 goals scored in 17 years with Torino team and 1 championship won in 1976) has been interviewed in front of one of the plentiful 130 of his President Orfeo Pianelli.
Orfeo Pianelli has been President of Torino FC from 1963 to 1982 and he’s the last President that won a championship with Torino team.
Everybody reminds him as an idol, a marvelous man, and a great entrepreneur.
But for everybody, here in Turin, is THE PRESIDENT Orfeo Pianelli was a real 130 lovers and he had at least 5.
But who was Orfeo Pianelli?
He was a worker, a simple but hard worker, that came in Turin from Mantova and create an industrial empire: the “Pianelli & Traversa” company.
This is the Pianelli Cube, headquarter of “Pianelli & Traversa” company placed in the first surroundings of Turin
Also his business partner, Nanni Traversa (also vice-president of the football team, on the left in the pic), drove a 130 coupe, one of the last made with leather interior and aubergine painting (or “granata” color, like Torino FC’s shirt).
But 130 was already starring of Pianelli’s life in hard moment, like during his 4 years old nephew’s kidnapping.
The kidnappers demanded that the ransom be paid on board the President’s dark blue 130.
Little George returns home sitting in the back seat of his grandfather’s 130.
(in the photo, Pianelli’s driver, Nicola Sciacovelli, brings his nephew home from the kidnapping)
Text by Edoardo Ferrero
A special thank to President’s Pianelli nephew, Dr. George Garbero Pianelli
Celebrities in a Fiat 130
Agnelli & Pininfarina
Luca Cordero di Montezemolo
Aldo Moro.
Umberto Agnelli (Giovanni’s brother) with his leather interior saloon3.2 in 1976. Pictures taken in front of famous San Remo cinema called Ariston.
Enzo Ferrari on Fiorano with a Fiat 130 Coupe.
Isabella Rossellini & Marcello Mastroianni drove also a Fiat 130.
Sandro Pertini
Famous Italian tenor Flaviano Labo
Walter Chiari
Anybody other picture to share? Please send me an e-mail
FIAT 130 Meeting 1 – 3 September 2023
Filmpje van de meeting
Programma
Vrijdag 1 september.
De meeting start bij het hotel in Silbach. Er is geen gemeenschappelijke heenreis, natuurlijk kunnen hier onderling afspraken over gemaakt worden.
De gemiddelde reistijd vanuit Nederland is tussen de 3 a 4 uur. Het diner is optioneel, we kunnen ons heel goed voorstellen dat je pas later de avond arriveert.
Concreet:
- aankomst hotel in de loop van de middag, het terras/bar zal geopend zijn.
- 19.00 uur diner in het hotel voor degene die dat aangegeven hebben.
- hierna gezellig afzakkertjes nemen aan de bar van het hotel.
Zaterdag 2 september.
Op zaterdag gaan we een een rondrit maken door het Sauerland. De route is al voor-verkend en heeft geen overlappingen met de route uit 2021. Onderweg lunchen we op een heel mooi punt en we eindigen in Winterberg voor een photoshoot op een mooi plek.
Concreet:
- 8.00 – 10.00 ontbijt;
- 10.30 auto’s klaarmaken voor vertrek;
- 11.00 uur vertrek van de rondrit door het Sauerland. Zorg dat je de route op je navigatiesysteem hebt staan;
- 12.30 – 14.00 uur lunch bij de Wisent Hutte;
- deel 2 van de rondrit, eindigend op/bij de “kahle Asten” voor fotoshoot.
- verder een soort keuzemenu: Lekker op het terras hangen, winkelen in Winterberg (hier zijn we al langs gereden) , rodelen op de rodelbaan, skiën kan niet maar als je behoefte hebt aan beweging zijn er ook mooie wandelingen beschikbaar.
- 19.00 uur gezamenlijk diner in het hotel.
- hierna evalueren van de rondrit en meer aan de bar.
Zondag 3 september.
- 8.00 – 10.00 uur ontbijt;
- hierna uitchecken want de meeting is nu klaar.
- Goede reis, breng jezelf en de 130 weer veilig thuis.
hier kun je de route naar het hotel bepalen.
Route
Op zaterdag gaan we gezamenlijk een mooie route door het Sauerland rijden. Halverwege gaan we gezellig lunchen bij de Wisent Hutte. De rit eindigt in Winterberg. Hier gaan we de auto’s mooi op de foto zetten en doen we verder wat waar we zin aan hebben: bv. rodelen, op terras zitten, of winkelen in Winterberg.
We gaan onderstaande route rijden:
Je kan de route ook als .gpx file downloaden, Dit bestand zet je thuis, via TomToms MyDrive op je TomTom navigatieapparaat.
Doe dit wel nog thuis en niet net voor je gaat rijden tijdens de meeting, het kost enige tijd.
De rondrit wordt uitgezet…
Fiat 130 2800 on Sardegna
Someone said that three clues make a test, or more properly, three pieces of evidence. Pretty true
A marvelous Region, a beautiful City and a fantastica car together are the perfect set for a perfect day.
Sardegna, Cagliari and a Fiat 130. Agatha Christie was right. Three pieces of evidence.
By pure coincidence, while I was updating #fiat130register profile on Instagram, I saw a gorgeous pic of a 130 going to a go-go around Cagliari.
Ca va sans dir, my investigative activity has started immediately, like a truffle dog……. strange thing that happen to me since more than 40 years only.
So I had another pleasant discovery: the extremely kind personnel of ARST S.p.A, that mean the Company that moves the beautiful Isle.
Yes, the Company that manage regional public transportation (train, urban and extra urban buses, tube) owns a fantastic Fiat 130 saloon 2800.
Fantastic not only cause it’s a 130, but cause it’s considered a real icon, the trait d’union between the past and the present of the Company.
Fantastic not only cause it’s a 130, but cause it has a meticulous conservative restoration wanted by the Company Management.
Greeted with the typical Sardinian kindness, I had the 130 at my disposition all day long.
But I had more.
I had the pleasure to be with Mr. Vespa, driver of ARST Management, that drove me in the most beautiful place of Cagliari, having the chance to create a real photobook.
Let’s see the history of 1464, yes chassis number 130A0001464, she was born (or better, she had first plate) the 2 of February 1970. One of the earliest, a really rare 140 CV.
The first owner was Societa’ Strade Ferrate Sarde S.p.A, placed in Rome.
In fact it’s plated Roma F0……that suddenly remind me the famous Carlo Lizzani’s movie “Roma bene”, where a six 130 2.8 parade were visible.
Even if I evaluated a lot of screenshot of this movie, I did not find any evidence that “sardinian beauty” belongs to that parade. But who knows…..
But let’s go back to her history.
Initially was the institutional car of Company’s CEO, Conte Pasquini, but after the Company was put under external administration, 130, since 1971, become the institutional car of Ing. Boccone, extraordinary governmental commissioner.
A life as institutional car, as witnessed by the 50.000 km reported on the odometer.
Probably a true number, in fact the people that know better this 130 history told me the restoration process has been started from a very good basis.
So in 2010, after the acquisition of the former Sardinian railway Companies by Azienda Regionale Sarda Trasporti, the 130 has found a new life.
A perfect restoration and a new activity as a flagship during ARST institutional events (last but not least, new buses of the Cagliari “Sede Automobilistica” opening)
Let’s come back to 1464
Born with black painting and camel fabric interior, 130 is……a 140 (144 to be more precise) HP with automatic gearbox.
The dashboard is the typical “line”, common at that time, but extremely futuristic nowadays. A red “growing line” tell the speed.
Four electric windows, with three switches on the consolle.
Yes, you read well. Two switches on the central console activated lateral front windows separately, and one the rear together.
Automatic search radio with memory, electric antenna and air conditioning. A real “full optional”
There’s also an extra gauge in front of passenger seats. External temperature indicator. Probably an after market.
I also had the privilege to drive around beautiful Cagliari. Everything works fine. Brakes, gearbox and all switches react promptly. In brief, a splendid 53 years old 130.
Of course we gave the “time machine” effect to all Cagliari citizens that, like in a dream, saw 130 passing through Viale Trieste, Via Roma and Cagliari harbor.
Grazie Edoardo Ferrero
A big and warm thanks to all ARST personnel, Drs. Roberta Scanu, Ing. Alessandro Boccone e il Mr. Cristian Vespa
Rolls-Royce Camargue – The Italian Adventure
Interessante video, natuurlijk is de 130 ook te zien (op 4.12).
Dank Frank
Ramp Auto.Kultur.Magazin #61 2023
Geen artikel over de Fiat 130 dit keer maar slechts een mooi plaatje uit het tijdschrift Ramp.
Het artikel gaat over de liefde voor auto’s maar de 130 wordt verder niet genoemd.
De tekening is gemaakt door Gregory Gilbert-Lodge.
Dank Frank.
Hubnut vlogt over de Fiat 130 Berlina
Ian Seabrook uit Wales vlogt over auto’s. In zijn Citroen t-shirt maakt hij een vlog over de Fiat 130 2800 Berlina. Een erg onderhoudend vlog met mooie beelden en veel informatie.
De beschrijving van zijn YouTube kanaal luidt; HubNut is all about Celebrating the Average and the unusual in the fascinating world of the motor vehicle.
Ian zegt: “I was so happy to finally drive a 1971 Fiat 130. Was it everything I hoped for? A 2.8-litre V6 engine unique to the 130 is a very good start, but what is this commercial failure like to drive?”
Thanks Ian (Hubnut)
Storia della ambulanze / Fiat 130 als ambulance
The building of this 130 was a real challenge: Fiat did not give Grazia the permission to transform the car in an ambulance due to the bad image gave to the “ammiraglia”. But Grazia was able to have the allowance with the help of Fiat dealer in Viareggio called Giannotti. They were good friends of Mr. Valletta (CEO of Fiat), and this friendship was the key to receive the OK from Fiat.
So a marvellous car was born: huge, full of space, full optional (power steering, servobrake, radio, air conditioning, 4 electric windows, automatic gearbox, 4 disk brakes and a 3.2 liter engine with 160 hp)
All those characteristics was not so common in other european cars in 1972 (to be true in 1971, cause Misericordia of Viareggio bought the 130 in 1971 but had to wait 1 year to have Fiat permission)
This beautiful car had only one big problem: fuel consumption
This 130 was used as ambulance till 1983 then was sold to a racecourse till 1989. Then He was gave to a junkyard in Livorno where was destroyed in 1991,
Grazia, negli anni ’70, si cimenta anche con il telaio Bedford CF30, a passo lungo, realizzando per l’Ospedale San Giovanni di Dio di Agrigento – in strettissima collaborazione con il Primario della Cardiologia di quel nosocomio – questo bel centro mobile di rianimazione coronarica, veramente una dépendance mobile del reparto; il mezzo doveva raggiungere obiettivi in tutta la provincia, e dunque anche parecchio lontani dall’Ospedale, per cui venne espressamente richiesto con la motorizzazione a benzina di 3.000 cc che consentiva alla macchina la velocità necessaria per gli interventi nelle zone più remote.
Una sfida vera e propria è stata , poi, la costruzione di questa Fiat 130: la casa madre non voleva rilasciare il nulla osta per la trasformazione, giudicando un’ambulanza non alla altezza della immagine che la macchina avrebbe dovuto avere; ma a suon di pressioni Grazia riuscì, tramite il concessionario Giannotti di Viareggio – che grazie alla sua amicizia personale con Valletta aveva mantenuto anche dopo la morte di questi buoni agganci in azienda – ad avere il sospirato via libera. Ne nacque una macchina di splendide proporzioni, ampia, elastica, dotata di servosterzo, servofreno, radio, aria condizionata, alzacristalli elettrici sui 4 vetri, cambio automatico, 4 freni a disco e motore 6 cilindri a V di ben 3,2 litri da 160 cv; tutte cose che nel 1972 ( anzi, 1971 perché la Misericordia di Viareggio – fortunata proprietaria di un mezzo unico – dovette comprarsi la berlina e tenerla ferma un anno in attesa dell’ ok alla trasformazione) non erano affatto scontate su auto europee. Purtroppo anche i consumi erano tutt’altro che scontati, e questo era il suo unico, vero difetto.
Realizzazione abbastanza particolare è stata anche questa Uaz 452 per il mercato mediorientale: va qui ricordato che l’azienda ha sempre avuto una notevole apertura ai mercati esteri, in particolare quelli dell’area del blocco dell’ Est e Grecia, Turchia e zone limitrofe.
Tornando poi all’Italia, nei primi anni ’70 la Regione Puglia acquistò un lotto di ambulanze su meccanica F20 distribuendole poi ai maggiori ospedali del territorio: a queste 70 ambulanze si affiancarono poi circa 200 F12 a tetto alto , costruiti in parte dallo stesso Grazia ed in parte da Colli – con le medesime specifiche e dunque perfettamente identici tra di loro – destinate anche a tutti gli altri ospedali di dimensioni meno importanti.
Pools Museum Motoryzacji van Jelenia Gora
Soms is het lijden aan slapeloosheid heilzaam. Veel vrije tijd om aan Fiat 130 te wijden en Instagram-profiel #fiat130register bij te werken.
Ik had enorm veel geluk een interessante post tegen te komen van Ekipa_V8 en audi_coupe_by_kamei waar een prachtige 130 werd vereeuwigd.
Een automuseum in Polen bewaarde een 130. Ja, het is waar.
Ik was me bewust van het feit dat veel Poolse vrienden 130 minnaars zijn, maar het was geweldig nieuws voor mij.
Dus na wat onderzoek ontdekte ik de magische plek: Muzeum Motoryzacji van Jelenia Gora.
Bovendien ontmoette ik onderweg de aardige Lady Bianka Naciążek, directeur van het bureau, wat mijn onderzoek nog eenvoudiger en gemakkelijker maakte.
Deze 130 werd in 1970 (6 augustus) door de eerste Duitse eigenaar gekocht van een Fiat-dealer die deze 130 als demonstratiemodel gebruikte.
Het is een 160 pk in wit/zand/ivoor kleurstelling en beige fluwelen interieur. Chassisnummer 3158, automatische versnellingsbak en handmatige ramen.
Kijk eens naar de merkwaardige radio die tussen automatische versnellingsbak en middenconsole is geplaatst.
Waarschijnlijk een aftermarket maar hij past goed en elegant.
De staat is buitengewoon goed ook omdat de kilometerstand zo laag is voor een oude dame: 47000 km
Het is zeker eigendom geweest van iemand die zoveel van haar hield, want het wordt geleverd met de originele technische handleiding en het originele paar sleutels.
Voor ons, 130 liefhebbers, is het een bron van trots dat deze auto zo goed bewaard wordt in dit prachtige Poolse Museum.
Een speciale dank aan mevrouw Bianka Naciążek
Tekst door Edoardo Ferrero
FIAT Classiche – FCA Heritage: Certificaat van Echtheid / Certification of Authenticity
Bericht van Marco Fazio,
Historical Services Manager Clubs Coordination van Stellantis, zeg maar het oude Fiat.
Beste vrienden van de FIAT-clubs in de wereld,
Ik wil u graag kennis laten maken met onze “Certificaat van Echtheid”-service, waarmee de Fabriek de perfecte afstemming van de originele specificaties en kenmerken van de auto’s die in onze geschiedenis zijn geproduceerd, certificeert.
Het FCA Heritage-team voert deze onderzoeken uit op het hoofdkantoor in Turijn of in de Stellantis&You-faciliteiten in Rome en Palermo.
Als alternatief kunnen onze medewerkers de te onderzoeken auto’s ook bij u thuis uitvoeren, mits deze op een afgesloten, verlichte plaats staan en voorzien zijn van een autolift.
De prijs is afhankelijk van het model van de auto en begint vanaf 600 euro + btw.
Kortingen zijn beschikbaar voor meerdere certificeringen, zelfs ter plaatse, bijvoorbeeld op een evenement of bijeenkomst georganiseerd door uw club.
Met plezier zal ik alle eventuele verdere vragen beantwoorden en bedankt voor het delen van deze informatie met uw leden.
Marco