Kenteken: YR-12-SL
Bouwjaar: 1977
Chassis nr.: fiat130BC*0004455*

Check the translate button!

Op deze website is al een post opgenomen toen Peter van Wijk deze auto begin van de 90’r jaren kocht. Dit bericht je lees hier.

Hieronder het relaas van huidige eigenaar Alex van der Laan. Wil je contact met Alex, mail hem door hier te klikken.

YR12SL

Registratie/Omschrijving

Binnen de Nederlandse club, opgericht in de jaren negentig is deze 130 coupe wel een erg bekende verschijning.

De auto is met chassisnummer fiat130BC*0004455* een van de allerlaatsten die van de productie lijn af is gerold en bij de RDW tot op heden de coupe met het hoogst geregistreerde chassisnummer. De datum van eerste toelating/registratie in Italie waar de auto vandaan komt was 30 juni 1977. In Nederland is de auto op 8 november 1990 ingeschreven bij de rijksdienst voor het wegverkeer. Tot nu toe heeft de auto behalve de eerste eigenaar in Italie, 3 Nederlandse eigenaren gehad, welke allemaal bekend zijn bij de 130 Vereeniging.

De jaren negentig

 Nadat deze coupe in 1990 door een Amsterdamse handelaar naar Nederland is gehaald, werd deze na te zijn goedgekeurd door de Nederlandse RDW aangeboden via de bekende verkoopkanalen.

Liefhebber pur sang Peter uit Amsterdam viel de wagen direct op en heeft ‘m direct zonder aarzelen gekocht. hij werd hiermee de eerste Nederlandse eigenaar van de “YR” zoals deze coupe liefkozend binnen de harde kern wordt genoemd. Peter heeft met ontzettend veel plezier een aantal jaren met de YR gereden, tot zijn wens om in zo’n auto te kunnen “poken” groter  werd en de zoektocht naar een handgeschakelde versie in gang werd gezet. Voor de YR werd een nieuwe baas gezocht en kort daarna gevonden. Pieter uit Nijmegen werd de gelukkige nieuwe (tweede) Nederlandse eigenaar en ging met veel enthousiasme met de auto aan de gang. Of het in de loop van de jaren daarna nu door tijdgebrek komt of het verdelen van aandacht over meerdere auto’s in zijn collectie is niet helemaal bekend, maar de YR is de jaren negentig en zero’s zoals we dat populair nu noemen meer in de garage blijven staan dan op de openbare weg gezien. ieder nadeel heeft z’n voordeel en omdat het een donkere garage betrof heeft dat gelukkig geen slechte invloed op het mooie interieur gehad.

Vaak heeft Pieter ook een beroep gedaan op Alex van der Laan die 130’s als daily job restaureert, maar aangezien vele 130 eigenaren de weg naar Alex weten te vinden, was daar een toch wel aardige wachtlijst ontstaan.

De auto is uiteindelijk verkocht aan Alex op 5 April 2016. Hij werd daarmee eigenaar nummer 3 van de auto.

Verhuis en Restauratie

 In 2018 heeft er een grote verhuizing plaatsgevonden richting de zon in Spanje. De bedrijfsactiviteiten in Nederland werden gestaakt en de redelijk grote privéverzameling auto’s meegenomen. Eindelijk tijd om mijn eigen auto’s eens aan te pakken!!!

De YR stond hoog op de lijst, het is altijd een zeer gezonde basis geweest om er weer een super coupe van te maken en de keuze vooral veel tijd en daarnaast het nodige geld te investeren was daarom niet moeilijk. De restauratie is nu ongeveer een jaar aan de gang geweest en op dit moment worden de bekende puntjes op de i gezet.

De auto zelf

Het zou wellicht makkelijker zijn op te sommen wat er allemaal (nog) niet aan deze coupe is gedaan. Als liefhebber van deze auto’s, maar daarnaast ook perfectionist die eigenlijk zelf nooit tevreden is omdat zaken nu eenmaal altijd toch weer nog beter kunnen, blijft het maken van nieuwe lijstjes altijd in het achterhoofd.

Maar realistisch zijn is ook een feit, er blijven bij een auto als deze altijd wensen over en om een beetje binnen de kostprijs te blijven moet je gewoon keuzes maken.

Technisch is deze coupe goed, heel erg goed. De motor heeft slechts 60.000 km. origineel gelopen en heeft alle paardenkrachten van toen nog in huis. Verder is alles wat van belang bij deze auto’s is uitgevoerd. Nieuwe distributieriem, waterpomp, remmen, uitlaat, wiellagers enz, enz.

De kilometerstanden van de auto zijn ook altijd netjes geregistreerd. Dat is niet moeilijk want toen Peter de auto kocht stond de teller op 75.000 km. Peter heeft de standen altijd keurig bij gehouden en was uiterst verbaasd dat de auto toen ik ‘m in 2016 kocht maar met de stand van 90.000 zo weinig gereden heeft.

Die stand heeft de auto eigenlijk nog steeds, ik heb er zelf al die tijd ook niet mee gereden omdat ik eerst alles wilde aanpakken. En time flies ondertussen…..

Verkoop

 Maar waarom dan nu verkopen nu dat de auto juist klaar is? Het antwoord is vrij simpel uit te leggen. Ik heb nog een 130 coupe, maar die staat op origineel Spaans kenteken. Dat vind ik als inwoner van dit land nu wel zo belangrijk en buiten dat bezit ik nog twee 130 sedans en enkele andere klassiekers. De keuze om de YR te verkopen is daarom niet moeilijk. De auto wordt met geldige Nederlandse APK keuring geleverd en in geval ie buiten Nederland geleverd gaat worden met de benodigde export papieren.

In geval van serieuze belangstelling kan de auto hier bij mij bezichtigd worden. Kandidaat kopers worden dan opgehaald vanaf airport Alicante waarna samen uitgebreid een proefrit langs de kustwegen van de Costa Blanca gemaakt kan worden.

Transport wordt indien gewenst door mij verzorgd, maar gewoon ophalen en naar huis toe rijden kan natuurlijk ook!

UPDATE: De prijs van de auto is € 22,500,- inclusief keuring, exclusief transport.

Wil je contact met Alex, mail hem door hier te klikken.

Onderstaande foto’s spreken voor zich:

YR12SL

YR12SL

 

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL

YR12SL